Joanna Sandell Wright, chef för Liljevalchs, vid Johan Franzéns målning ”Diana”. Arkivbild.
Joanna Sandell Wright, chef för Liljevalchs, vid Johan Franzéns målning ”Diana”. Arkivbild. - Foto: Anders Wiklund/TT

Ny svenskhet på Liljevalchs Vårsalong

Yngre konstnärer som skruvar på vad svenskhet är – Liljevalchs nya chef Joanna Sandell Wright vill bredda Vårsalongen. Det liknar mer att vara i Miami eller Dakar här nu, säger hon.


Fakta: Vårsalongen

Vårsalongen öppnar 9 februari på Liljevalchs i Stockholm.

Juryn består i år av kuratorerna Ashik Zaman och Tawanda Appiah samt OS-ryttaren och tecknaren Peder Fredricson. Juryordförande är Liljevalchs nya chef och konstnärlige ledare Joanna Sandell Wright.

Sammanlagt har 298 verk av 163 konstnärer valts ut och totalt ansökte 4 974 personer som ville visa sin konst vid utställningen. Juryn vet inte konstnärernas identitet när de väljer ut verken.

Joanna Sandell tillträde som konstnärlig ledare och chef för Liljevalchs konsthall 2023. Hon har en bakgrund som chef för Södertälje konsthall, Kalmar Konstmuseum och Botkyrka konsthall.

Kvinnliga cowboys, ett lapptäcke med Instagrambilder signerat Liv Strömquist och en tavla gjord av svamp – som vanligt samsas en mängd olika stilar på Liljevalchs Vårsalong i Stockholm. Men i år har det inkommit 25 procent fler ansökningar, och en lika stor andel av de antagna är konstnärer med bakgrund i andra länder.

— Dels beror det nog på vilka som satt i juryn och dels översatte vi ansökningshandlingarna till engelska och arabiska – även om man inte söker på de språken ger det känslan av att man är välkommen, säger Liljevalchs nya chef Joanna Sandell Wright, som vill fortsätta att sänka trösklarna till konsthallen.

Det här är hennes första utställning på Liljevalchs, och hon har hållit sig till Vårsalongens tradition av att inkludera många olika uttryck.

— Det ska vara en bredd och överraskningar i material och teman, säger hon och kryssar fram mellan virkade stenar och enorma skulpturer av snöpinnar.

Joanna Sandell Wright med Amanda Karlssons verk ”Storvargen”.

Skruvar på det svenska

Bland 20 000 verk har den nya juryn sållat fram 298 bidrag av konstnärer i åldrarna 20 till 78 år. Men i snitt är de som deltar tio år yngre, vilket Joanna Sandell Wright välkomnar.

Sverige är ålderssegregerat och det är roligt att det är mer blandade åldrar här. Men jag är också intresserad av hur kommande konstscener ser ut.

Tillsammans med kuratorerna Ashik Zaman och Tawanda Appiah vill hon lyfta in världen. Här syns Agija M:s animation av en rasifierad kvinna i hijab som bär svensk folkdräkt, inspirerad av Elsa Beskow, och Isabella Bernulfs skulptur av en Dalahäst i okonventionell form.

— Det ska vara en gemensam överenskommelse om vad som är svenskt, och att man skruvar på det lite – vad kan det också vara? Folklighet kan laddas på nya sätt, säger Joanna Sandell Wright.

Subtilt politiskt

Många av verken har tvetydiga politiska undertoner. Som i den syriske konstnären Alqumit Alhamads "Trauma on a plate", där en handgranat tronar på ett guldkantat porslinsfat. Ett återkommande tema är också manlighet och genus, som undersöks i allt från knippen av färggranna slipsar till Anna Claréns stämningsfulla nakenfotografier av en man. Hon är en av flera namnkunniga som deltar.

I år dominerar dessutom kraftfullt måleri där kroppar och ansikten fyller dukarna. Joanna Sandell Wright tycker att det är en färgstark utställning, med mycket energi.

— Den här Vårsalongen står sig i ett internationellt sammanhang, säger hon.

Alqumit Alhamads ”Trauma on plate”.
TT
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!