'Det här är vårt första spel och vi har funnits i tre år. Vi sitter i en liten källare på Södermalm (i Stockholm) och lever indielivet', säger regissören Filip Coulianos.
'Det här är vårt första spel och vi har funnits i tre år. Vi sitter i en liten källare på Södermalm (i Stockholm) och lever indielivet', säger regissören Filip Coulianos. - Foto: Keepsake Games

Svenskt "källarföretag" får stöd av Microsoft

Nystartade svenska spelstudion Keepsake Games har fått en drömstart. Deras rymdäventyr har imponerat på Microsoft – som marknadsför titeln i sin indiesatsning.


Fakta: "Jump ship"

"Jump ship" är den kommande debuttiteln från svenska Keepsake Games, tänkt att släppas i år till pc och Xbox.

Spelare ger sig in med sitt rymdskepp och utför uppdrag för att samla på sig och ta sig ut med förnödenheter ("loot").

Spelet har liknats vid svenska rymdskjutaren "Helldivers II", som gjort succé och också bygger på samarbete för upp till fyra personer.

En komplimang, tycker Coulianos, även om de själva mer jämför sig med den långlivade piratdrömmen "Sea of thieves" och zombietiteln "Left 4 dead".

"Jump ship" bjuder på traditionella rymdstrider, men det som sticker ut är att man kan kliva ut på yttre däck och dessutom helt lämna rymdskeppet för uppdrag på marken.

Leder studion gör ett kompisgäng på fem personer, som träffades när de studerade i Skövde på slutet av 00-talet. De flesta är avhoppare från Josef Fares studio Hazelight.

Debuten har plockats upp av Microsofts satsning på indieutvecklare, och bolaget har också en annan större investerare.

— Vi hade en otrolig lyx att faktiskt få välja vilken deal vi kände passade, säger spelets regissör Filip Coulianos.

Spelet presenterades nyligen i en X-boxvideo, vilket lett till att fler än 40 000 personer lagt till den på sin önskelista på Steam, ett viktigt mått för synlighet for osläppta spel på plattformen.

Keepsake har vuxit till 13 personer, större vill de inte bli. De sitter fortfarande i en liten källare på Södermalm i Stockholm.

— Vi har stora ambitioner. Hur gör vi ett spel som ser ut som det är gjort av 50 personer när vi är 13? Det är den utmaningen vi sitter med, säger Coulianos.

En konceptbild från kommande "Jump ship", som är tänkt att släppas i en tidig utgåva senare i år.
TT
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!