1 av 4
- Foto: Leif R Jansson / SCANPIX
2 av 4
- Foto: Janerik Henriksson / SCANPIX
3 av 4
- Foto: Fredrik Sandberg / SCANPIX
4 av 4
- Foto: BERTIL ERICSON / SCANPIX

Melodifestivalen nekar till mygel bakom kulisserna

Skivbolagsdirektören hävdar att det kostar 400 000 kronor för att få en plats i Melodifestivalen. Men så fungerar det inte, kontrar projektledaren Thomas Hall.


Bert Karlsson är på krigsstigen. Skivbolagsdirektörens bolag hade nämligen satsat hela 200 000 kronor på att webbjokern Jonas Matsson skulle kvalificera sig till Melodifestivalen med låten On My Own.

Det gjorde han också - men Matsson beslutade sig för att skriva på för skivbolaget EMI i stället. Något som fick Bert att känna sig sviken- och avslöja att det kostar 400 000 kronor att köpa sig in i tävlingen.

– Vi satsade omkring 200 000, resten kommer från annat håll, säger Bert Karlsson till Aftonbladet.

Och nu vill skivbolagsdirektören ha tillbaka sina pengar av Matsson.

Men Melodifestivalens projektledare, Thomas Hall, menar att tanken med webbjokern var att folket skulle bestämma vem som skulle gå vidare:

– Man anmäler en låt som presenteras via en video, som vi lägger upp på nätet. Webbjokern är en publik tävling och det kostade 3,60 att rösta per samtal, säger Hall till Nyheter24.

Så det går inte att köpa sig in? Hur ska det här ha gått till, i så fall?

– Några valde att systematisera det här röstandet och vi har försökt att försvåra det för dessa personer. Men tydligen har det lagts mycket pengar av vissa, tillägger Hall.

Han menar att de 400 000 kronor som Karlsson talar om inte är några pengar som Melodifestivalens ledning mottagit.

– Det är inget jag kan förhålla mig till, det är en matematik som han får stå för. Jag vet att det kostar 3,60 att rösta per samtal, säger Hall och fortsätter:

– Det är inga pengar som vi har fått, han har i så fall valt att rösta väldigt mycket, avslutar Hall för Nyheter24.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!