Maria Pettersson har jobbat som pilot sedan 2014.
Maria Pettersson har jobbat som pilot sedan 2014. - Foto: Privat och Pexels

Piloten avslöjar: Det händer om båda flygplansmotorerna dör

Det är inte ovanligt att vara flygrädd, och många har mardrömsscenariot i bakhuvudet när de går på planet: vad händer egentligen om båda flygplanets motorer dör? Nyheter24 frågade piloten Maria Pettersson, och det visade sig inte vara som många föreställer sig.


I de allra flesta fall är det pirrigt att gå på ett flygplan. Kanske ska man till någon spännande destination eller träffa någon person man saknat. 

Men det är heller inte helt ovanligt att man som passagerare går på ett flygplan med en liten rädsla i maggropen för att något ska hända när man befinner sig tusentals meter upp i luften. 

Piloten svarar – vad händer om båda flygplansmotorerna går sönder?

Nyheter24 har pratat med Maria Pettersson, som jobbat som pilot sedan 2014, och hon poängterar att flyg, statistiskt sett, är det säkraste sättet att transportera sig på. 

Men om mardrömsscenariot skulle inträffa – att båda flygplansmotorerna dör – vad skulle egentligen hända? Det visar sig att det behöver inte bli fullt lika dramatiskt, som man kanske tänker sig. 

– Om båda motorerna går sönder försöker man starta dem till att börja med. Och det är något som vi hela tiden tränar i simulator också. Man störtar inte som många kan tänka, utan det blir att man har ett ganska långsamt sjunk. Så man seglar ner, förklarar Maria och fortsätter: 

– Man påbörjar ett långsamt och lugnt sjunk nedåt och försöker hitta ett lämpligt ställe att landa. Förhoppningsvis, som i Europa där det finns flygplatser i stort sett överallt, så kan man välja någon av de banorna och så försöker man göra en så normal landning som möjligt. 

Piloten om motorerna dör över hav: "Annorlunda situation"

Men desto svårare blir det om flygplanet befinner sig mitt över stort öppet hav och båda motorerna skulle gå sönder. 

– Det är då det blir lite annorlunda situation, säger Maria och fortsätter. 

– Man har alltid koll på att man har olika ställen man kan åka till. Men det är självklart att man har större valmöjligheter bland ställen att åka till om man flyger över landmassor. 

Då måste flygplanet nödlanda på vatten

Ifall man inte har några valmöjligheter att landa på någon flygplats, så kan piloten ta till en sista utväg för att rädda situationen. 

– Sen kan man göra något som heter “ditching”, som piloten gjorde i Hudson River när han faktiskt landade på vatten, berättar Maria. 

– Kaptenen hittade ingen valmöjlighet av flygplats att landa på, så han landade på vattnet. Och alla passagerare klarade sig bra.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!