Kunderna rasar på Normals produktbeskrivning.
Kunderna rasar på Normals produktbeskrivning. - Foto: Christine Olsson/TT/Johan Nilsson/TT

Detaljen på Normals hemsida får kunderna att se rött: "Din värsta fiende"

Lågprisjätten Normal har ett brett sortiment med klämchecka produktbeskrivningar som ofta får sina kunder på gott humör. Men det är inte alltid beskrivningarna går hem – utan istället upprör.


Normal är en dansk lågprisjätte som med buller och bång slog sig in på den svenska marknaden för några år sedan. 

Butiken erbjuder produkter för alla i familjen. Många av kedjans produkter har blivit virala på TikTok och många kunder köper varor för att i videoklipp dela med sig när de testar dem. 

I förra veckan skrev Nyheter24 om Normals samarbete med det skandinaviska företaget Sinful som säljer sexleksaker. Det nya samarbetet skapade många reaktioner, varav flera kunder ansåg att produktvalet var smaklöst. 

Normals produktbeskrivning upprör: "Värsta fiende"

Normal marknadsför ofta sina låga priser som "normala" med en ofta kreativ och lekfull produktbeskrivning. Men det går däremot inte hem alla gånger hos kunderna, som nu reagerat på en produktbeskrivning avsedd för att lindra menssmärtor.

På Instagram marknadsför Normal ett värmeplåster som ska sättas på magen för en smärtstillande effekt med namnet "Menstrual Pain Relief Patches" och orden: "Blir din livmoder också din värsta fiende en gång i månaden? Bara lugn, det är normalt!".

"Min livmoder är min värsta fiende varje dag"

Flera följare poängterar att det inte är normalt med att kvinnors livmoder är "ens värsta fiende". Det ska i själva verket indikera på hormonell obalans och något man bör söka vård för, vilket skulle kunna vara tecken på sjukdomen endometrios.

"Att i kanaler som når ut till kanske främst unga tjejer promota med den här vinkeln är bara skadligt".

"Min livmoder är min värsta fiende varje dag...".

"Slösa inte pengar... köp ipren".

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!