En ny trend får ungdomar att fejka sin egen död.
En ny trend får ungdomar att fejka sin egen död. - Foto: Christine Olsson/TT & Skärmavbild Twitter/McDonalds

Ny trend får ungdomar att fejka sin egen död – av oväntad anledning

En ny trend har blossat upp och sprider sig nu som en löpeld på sociala medier. Och anledningen bakom kopplas till ett barnprogram – där man vill hylla en av karaktärerna.


En ny trend har blossat upp på sociala medier. Det är nämligen hamburgerkedjan McDonald’s som valt att lansera en ny produkt, som i sin tur har fått mängder av ungdomar att fylla sociala medie-plattformen Tiktok med filmer där de fejkar sin egen död, något som NBC News var först med att skriva om. 

Nya trenden – därför fejkar ungdomar sin död

Den sjätte juni ville företaget fira en gammal klassisk karaktär, nämligen Grimace, som var en del av det animerade barnprogrammet ”The Wacky Adventures of Ronald McDonald”. För att uppmärksamma den lila fluffbollen tog man fram en milkshake som till färgen skulle åsyfta Grimace, det vill säga lila. 

Upplägget i inläggen är att den som medverkar i videon önskar en glad födelsedag till Grimace, tar en klunk av milkshaken varpå videon klipps till att personen ligger död, eller skadad på marken, med lila milkshake rinnandes ner för munnen och ut genom näsan i vad som sak föreställa någon slags hyllning. 

Miljoner visningar på några timmar

Efter att trenden blivit viral publicerade även McDonald’s själva ett inlägg på Twitter där man skickade en skämtsam pik till de som delar trenden.

”Meee pretending I don’t see the grimace shake trendd”, skrev de.

Flera av de videos som publicerats på just Tiktok har flera miljoner visningar, på bara några få timmar. Utöver antalet visningar strömmar även kommentarerna in på flera konton, och uppgår till tusentals till antalet. 

Det går minst sagt att slå fast att internet har en stark effekt när det kommer till spridningen av nya trender.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!