Swedbank har problem efter en it-störning.
Swedbank har problem efter en it-störning. - Foto: Henrik Montgomery/TT och Wilma Nora D. Nygaard/NTB/TT

It-störning ger minus på konton hos Swedbank

Flera av Swedbanks kunder har plötsligt fått minus på sina bankkonton. Enligt Swedbank handlar det om en driftstörning som under torsdagskvällen resulterade i att tusentals kunder saknar pengar.


Rapporter om minussaldon började strömma in vid 22.30-tiden på torsdagskvällen och på Swedbanks sociala medier har kunder lämnat upprörda och arga meddelanden om pengar de plötsligt saknar. 

Swedbank-kund: "Blivit av med 10 000 kronor"

Flera vittnar om att de inte kunnat betala i affärer eller att räkningar inte kunnat dras som planerat.

— Just nu har vi en pågående it-störning som påverkar vissa av våra kunder. Störningen gör att en del konton visar felaktiga saldon, säger Ralf Bagner, pressansvarig för Swedbank.

En av de kunder som stött på problem har pratat med Aftonbladet.

– Jag har blivit av med 10 000 kronor, säger hen till tidningen.

Problem hos Swedbank: "Beklagar"

När felet ska vara åtgärdat kan inte Swedbank svara på.

— Vi arbetar så snabbt vi kan för att lösa problemet och beklagar givetvis detta, säger Ralf Bagner och han försäkrar att pengarna inte är borta utan att de kommer att finnas tillgängliga så snart felet är löst.

— Våra kunde ska känna sig trygga med att deras pengar och informationen om dem är säkra hos oss, säger Ralf Bagner.

TT
/