Icas reklamfilm rör upp känslor.
Icas reklamfilm rör upp känslor. - Foto: Skärmavbild: youtube.com/ica & Gorm Kallestad/TT

Icas svar på hårda kritiken mot reklamen: "Gör allt vi kan"

Det har riktats kritik mot Icas reklam för barnfattigdom i sociala medier. Nu svarar matjätten: "Vi vet att många kunder har det väldigt tufft just nu", skriver Josefin Lundmark, marknadschef på ICA Sverige, i ett mejl till Nyheter24.


Icas reklamfilm för vecka 49 hade titeln ”Tillsammans bekämpar vi utanförskap och barnfattigdom” och i den berättar Ica-Stig (Björn Kjellman) att Ica skänker delar av försäljningen på vissa varor till Röda Korset, Majblomman och Rädda Barnen.

Men reklamen har inte landat väl hos alla. I sociala medier uttrycker flera personer ilska mot filmen av flera anledningar. 

Kritikerna tycker att filmen kommer vid fel tidpunkt, eftersom Ica var den butik som höjde priserna mest av alla under november 2023. Andra anser att Ica genom reklamen kapitaliserar på barnfattigdomen, istället för att bidra till att motverka den.

Här kan du läsa mer om att matpriserna fortsätter uppåt, och att Ica höjer mest.

Icas svar på reklamkritiken

Nu svarar Ica på kritiken. I ett mejl till Nyheter24 skriver Josefin Lundmark, marknadschef på ICA Sverige:

"Vi vet att många kunder har det väldigt tufft just nu och ICA gör allt vi kan för att hjälpa kunden i dessa svåra tider genom att erbjuda ett bra sortiment till ett bra pris. Det har varit en längre tid med hög inflation, svag krona, höga råvarupriser, transportkostnader och elpriser och vi arbetar hårt med att motverka utvecklingen med stigande priser."

Kunderna rasar på Icas reklam: "För helvete sluta"

Ica