Kunderna rasar på Icas reklam: "För helvete sluta"
Det har varit filéveckor på Ica – i alla fall i reklamens värld. Något som kunderna inte uppskattat: "Man mår illa", skriver en följare på matjättens Facebooksida.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Redan 2001 började Ica med sin serie av återkommande reklamfilmer med karaktärerna Stig, Ulf, Roger och Kajsa.
22 år senare gör Ica fortfarande en reklamfilm i veckan med samma tema, och dessa har blivit både folkkära och omdiskuterade genom åren.
Ica ändrar reglerna för snabbkassorna – kunderna rasar: "Ni är ju inte kloka"
Ilska mot Ica: "Sluta med er reklam"
De senaste veckornas reklam har fått kritik fått kunderna – och en av anledningarna har varit att den anses tjatig. Temat har nämligen varit filé, och den har pågått i tre veckor.
"Har fantasin sinat?"
Så här skriver några följare på Icas Facebook:
"För helvete sluta med den jävla reklamen där ni sjunger man mår illa"
"Er reklam har tyvärr fullständigt spårat ur på senare tid..."
"Har fantasin sinat?"
Ica svarar på kritiken
På Ica förstår man att det kan kännas upprepande, men att tanken var att det skulle vara roligt.
– Det har de senaste tre veckorna varit liknande handling i filmerna, eftersom vi tyckte det var lite roligt att det varje vecka var en filé som en av veckans varor. De tre olika filmerna och sångerna har därför handlat om fläskytterfilé, kycklingfilé och torskfilé, vilket av några kanske har uppfattats som repetitivt, men de har olika handling och olika låttexter och rim, säger Sofia Swärd, projektledare på ICA Sverige till Nyheter24.
Lidls hårda diss mot Icas reklam – här hånas lågprisjätten konkurrenten