Klädkedjan Abercrombie & Fitch är årets största vinnare på New York-börsen. Arkivbild.
Klädkedjan Abercrombie & Fitch är årets största vinnare på New York-börsen. Arkivbild. - Foto: Kathy Willens/AP/TT

Klädkedjan klår alla bolag på New York-börsen

I skuggan av halvledarjätten Nvidia är det ett helt annat bolag som presterat allra bäst i år på New York-börsen. Klädkedjan Abercrombie & Fitch är årets stora vinnare.


Nvidia som har ridit på AI-vågen har fått de flesta och största rubrikerna under börsåret 2023. När året nu ska sammanfattas är man dock inte nummer ett bland de 1 500 största bolag på New York-börsen när det gäller kursuppgång. I skuggan av Nvidia har nämligen klädkedjan Abercrombie & Fitch lyckats allra bäst med en uppgång på 300 procent medan Nvidia " bara" har stigit 240 procent.

Företaget som har mer än 100 år på nacken har därmed tagit rejäl revansch för 2022 då aktien i stället föll 34 procent.

Flera vinnare

Abercrombie & Fitch är dock inte ensamt inom detaljhandeln att kunna summera ett framgångsrikt börsår. Lågpriskedjan GAP har också tagit revansch och aktien är upp drygt 86 procent inför årets sista handelsdag. Det krisande bolaget tog i år in en ny vd i form av Richard Dickson som kom närmast från leksaksföretaget Mattel där han bidrog till att Barbiedockan fick en renässans, vilket kulminerat i filmen "Barbie" med Margot Robbie i huvudrollen.

Men även spanska textilkoncernen Inditex med klädkedjan Zara har rusat med en uppgång på drygt 50 procent. Bland storbolagen på Stockholmsbörsen är samtidigt H&M en av årets bäst presterande aktier med en uppgång på drygt 57 procent.

Sjunkande inflation

Bakgrunden till sektorsuppgången var en oro inför 2023 att den stigande inflationen skulle slå hårt mot klädbranschen där konsumenterna bedömdes hålla i plånboken i stället för att köpa kläder.

Profetian kom dock på skam när inflationen sjönk snabbare än många förväntat sig och konsumenter precis som i många andra branscher accepterade vissa prishöjningar. Under året har dessutom råvarupriset på bomull sjunkit markant jämfört med pristoppen under mitten av 2022, vilket ytterligare bidragit till att underlätta för klädföretagen.

TT
/