Elbilar kan vara mer sårbara om de fastnar i långvariga snöoväder.
Elbilar kan vara mer sårbara om de fastnar i långvariga snöoväder. - Foto: Johan Nilsson/TT och Ørn E. Borgen/NTB/TT

Experten: Så mycket mer sårbar är din elbil i snökaoset

Elbilen har många fördelar jämfört med klassiska bensin- och dieselbilar, även vintertid. Men att fastna i trafiken under ett långvarigt snöoväder är inte en av dem, uppger Carl-Erik Stjernvall på Riksförbundet M Sverige.


Totalstoppet på E22 mellan Hörby och Kristianstad väntas släppa på fredagen. De som velat har evakuerats ur den kilometerlånga kön, men för många bilister innebar kaoset isolering upp emot ett dygn i bilen.

I en sådan extrem situation har de klassiska bensin- och dieselbilarna fortfarande sina fördelar jämfört med elbilen, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

En fördel i det här sammanhanget är den traditionella bränsletanken, som alltid rymmer en stor mängd energi.

— En förbränningsmotor har så mycket spillvärme, man får ju värmen i kupén på köpet när man har motorn igång, säger han.

Där skiljer sig situationen mycket mot elbilen som behöver ett mycket mindre lager energi för att ta sig fram.

— Men det som händer i elbilen är att du hela tiden måste ta av det här energilagret för att ha en okej temperatur så att man kan sitta i bilen, säger Carl-Erik Stjernvall.

Stor skillnad i tid 

När en fossildriven bil går över på tomgångskörning drar den omkring 0,5-0,7 liter i timmen, beroende på storlek och modell. Med den informationen kan man också räkna själv på hur lång tid man klarar av att bli stående, menar Carl-Erik Stjernvall.

Skulle bränslet mot förmodan ta slut finns dessutom möjligheten att med en reservdunk fylla på mer, medan en urladdad elbil måste bogseras bort. Ännu finns inget utbyggt system på plats för att ladda där man står.

— Kör man en vanlig bil och har en kvarts tank kvar kanske man har 30 timmar kötid som man kan stå, medan man i en elbil är nere och tummar på reserven och kanske bara kan stå i ett par timmar.

Kortare räckvidd för elbilar på vintern

I kaoset på E22 kallades försvaret in för att med hjälp av bandvagnar dra loss personbilar som fastnat i snön.

Situationen är exceptionellt ovanlig, betonar Carl-Erik Stjernvall, och inget man är förberedd på. Men det sätter också fingret på vilka utmaningar elbilen har under vintertid.

— En elbil i minusgrader är generellt inte en perfekt kombination, det har man även kunnat se i vintertester i hur mycket kortare räckvidd man får på vintern, säger han.

Fel i marknadsföringen

Carl-Erik Stjernvall och Riksförbundet M Sverige är framför allt kritiska mot branschen och hur elbilen marknadsförs, där räckvidden och laddningen gäller under sommarförhållanden. Tester som gjorts i Norge visar att de flesta elbilar de facto tappar mellan 20-40 procent när temperaturen ligger på minus.

— Enligt lagstiftningen måste den vara som säljs i ett land fungera under de förutsättningar som råder där. Här i Sverige har vi vinterväder och på vissa håll arktiska temperaturer, och då måste ju bilarna klara det.

Generellt har elbilen massor med fördelar och bättre än en diesel- och bensinbil sett till helheten, konstaterar Carl-Erik Stjernvall.

Förutom ur miljösynpunkt är den billigare köra, även på vintern, och den går snabbare att värma upp. Att kontrollera antispinnsystemen är också lättare med en elmotor.

— Därför är det också viktigt med tydlighet, eftersom de flesta kommer att ha en elbil i framtiden, så att konsumenter vet vad som gäller, säger Carl-Erik Stjernvall.

TT
/
/