Elbil och bensinbil i snö
Elbilar har flera fördelar i extremkyla enligt experten - Foto: Volkswagen

Elbilar är överlägsna bensin och diesel på vintern

Elbilar kritiseras ofta för sin dåliga räckvidd vid kyla, men en expert menar att de ändå är överlägsna bensin- och dieselbilar på vintern.


Den pågående extremkylan i Norden ställer till det en hel del i trafiken.

Med rådande väderlek kan elbilar tyckas vara särskilt utsatta, då de ofta kritiseras för den drastiska inverkan som kyla har på deras räckvidd. 

I Oslo ställde kylan nyligen också till det ordentligt för stadens elbussar.

Elbussar ställer till problem i Norge – här är anledningen

Biltestaren förespråkar elbilar vintertid

Robert Granström, ordförande för biltestföretagens branschorganisation Swedish Proving Ground Association (SPGA), är dock av en annan åsikt.

Granström har under många år jobbat med vintertestning av bilar i Arjeplog, och har i sitt arbete blivit övertygad om att elbilar är överlägsna bensin- och dieselbilar på vintern.

Nu har han förklarat varför i Dagens Industri.

En elbil startar alltid

Den främsta anledningen till att elbilar är överlägsna när det är riktigt kallt är enligt Granström att de alltid startar och att de kommer upp i värme snabbare.

”Bilar med förbränningsmotor har så många delar som kan frysa. En elmotor startar alltid. Sämst är dieselbilar när det blir riktigt kallt. Svårt att få dem att starta och dieseln geggar igen”, säger Robert Granström till Di.

Test visar: Bakhjulsdrift bättre än framhjulsdrift på vintern

Elbilar är inte utan problem

Granström medger dock att elbilar har nackdelar på vintern, och säger att man får räkna med minst 25 procent kortare räckvidd vid långkörning vintertid.

Är det riktigt kallt och bilen är helt kall vid start rekommenderar han att man räknar med halva ”bil-reklam-körsträckan” för att ha tillräcklig marginal. Ett iskallt batteri tar också väldigt lång tid att ladda. 

Granström noterar också att 12-voltsbatteriet som finns i både el- och fossildrivna bilar ofta ställer till problem i kylan.

Enligt den tyska motororganisationen ADAC är problem med 12-voltsbatteriet den vanligaste anledningen till bilhaverier, och något som drabbar elbilar särskilt ofta.

Tips: Så förlänger du elbilens räckvidd på vintern

Därför är elbilar överlägsna

Att elbilar alltid startar och kommer upp i värme snabbt är inte deras enda fördel på vintern enligt Granström.

Han menar också att förarhjälpsystem som antispinn reagerar snabbare i elbilar, vilket är bra på vinterväglag.

Granström ser inte heller någon särskild nackdel med en elbil om man kör fast och blir strandad.

Han menar snarare att det gäller att vara extra noga med att ha ett fulladdat batteri när man ger sig ut i dåligt väder, precis som man inte ger sig ut i ett snöoväder med tom bensintank.

Med ett fullt batteri kan man enligt Granström sitta i bilen i ett helt dygn med värmen på.

Anders fick trafikböter för 2 miljoner under 2023

Bil