Spotify hade sett fram emot nya EU-regler som tvingar Apple att lätta på sina stränga app-regler. Men Apple är motsträvig. Arkivbild.
Spotify hade sett fram emot nya EU-regler som tvingar Apple att lätta på sina stränga app-regler. Men Apple är motsträvig. Arkivbild. - Foto: FANNI OLIN DAHL / TT

Spotifys ilska mot Apple - "fientligt"

Det stormar kring Apple inför EU:s nya regel, som tvingar bolaget att öppna upp Iphones. "Det här är ett klassiskt drag av ett gammalt, dominant företag som tror att reglerna inte gäller dem", skriver vd Daniel Ek som kallar Apples agerande för "fientligt".


Fakta: DMA

Digital Markets Act (DMA) är ett EU-regelverk riktat mot grindvakter (gatekeepers).

De första bolagen som klassats som det är de amerikanska teknikjättarna Alphabet (Google), Amazon, Apple, Meta och Microsoft, liksom kinesiska Bytedance (Tiktok).

DMA ska försäkra att grindvakterna agerar rättvist och att de är öppna för konkurrens. Den som bryter mot lagen riskerar böter på uppemot 10 procent av den globala omsättningen.

Apples agerande inför att de nya reglerna börjar gälla har fått det att svartna för ögonen på Spotifys vd Daniel Ek. Han skriver på X att Apples nya avgifter är fientliga och varnar för astronomiska kostnader.

"Under de här villkoren så har vi inte råd med de här avgifterna om vi vill vara ett lönsamt företag, så vårt enda alternativ är att fortsätta med status quo", skriver Ek.

Den 7 mars går tidsfristen ut för sex dominerande teknikjättar. Då tvingas Apple, Google, Meta, Amazon, Tiktok och Microsoft att anpassa sig till EU-lagen DMA.

Iphoneanvändare ska då kunna ladda ner appar utanför Apples App Store, och göra köp i appen utan att gå via Apples betalningssystem.

Spotify hade sett fram emot att kunna erbjuda Iphoneanvändare att teckna en prenumeration i appen, något som inte är möjligt i dag, bland annat för att musikjätten inte vill ge Apple en del av kakan.

"Fientligt"

För Apple är det stora pengar på spel. Analytiker har beräknat vinstmarginalen på App Store till mellan 70 och 80 procent, enligt The Wall Street Journal. I anpassningarna inför regelverket införs en avgift på en halv euro per installerad användare efter en miljon installeringar, även om appen laddats ned utanför App Store.

För apputvecklare med låg omsättning men många nedladdningar innebär avgiften stora risker. För storbolag som Spotify är det kostnad på minst en halv miljard kronor.

Kritiker anser att Apples begränsningar och nya avgifter är utformade för att alternativet till App Store ska vara så dåligt att de allra flesta väljer att stanna. Ett alternativ för utvecklarna är att behålla befintligt avtal. Spotify beskriver det som utpressning.

"Hoppas de rättar sig"

Även företrädare för andra företag som Microsoft, Mozilla och Epic har riktat kritik mot Apple, där Epics vd Tim Sweeney kallar Apples förändringar för skräp. Epic har själva drivit en rättslig strid mot Apples monopolställning i USA, som till stor del förlorades.

Arba Kokalari (M), Europaparlamentariker, som följt arbetet med regelverket, säger att DMA förhoppningsvis ska leda till ordning och reda.

— De största jättarna har haft sex månader på sig, och vetat om i flera års tid att lagen ska komma. Jag hoppas att de kommer att rätta sig omgående, annars hoppas jag att EU-kommissionen tar hårdare krafttag, säger hon.

TT
/
/
/
/
USA
/