ÖoB uppmanar till försiktighet.
ÖoB uppmanar till försiktighet. - Foto: Fredrik Sandberg/TT och Stella Pictures

ÖoB varnar kunderna för fula bluffen: "Riktigt tråkigt"

Bedragare utger sig för att vara ÖoB och nu uppmanar lågpriskedjan till försiktighet.
– Vi upplever att det händer oftare nu än tidigare, säger företagets marknadschef Per Alvén till Nyheter24.


Det var år 1948 som Runsvenruppen, vilka äger och driver varuhuskedjan ÖoB, grundades av Rune Svensson i östgötska Skänninge. 

Det som då var en lanthandel har i dag blivit en koncern med drygt 2 000 anställda och närmare 100 varuhus runt om i Sverige. 

Här är familjen som låg bakom ÖoB

ÖoB hette tidigare "Överskottsbolaget". Foto: Fredrik Sandberg/TT

Eva Lundqvists saftiga miljonlön – så mycket tjänar ÖoB:s vd

ÖoB är stora i sociala medier

Lågpriskedjan, som nyligen blev helnorskt när Europris köpte samtliga andelar i bolaget, är också stora i sociala medier. På Facebook har man 112 000 följare och 110 000 gilla-markeringar.

I inlägg på Facebook-sidan delar man med sig av annonsblad, nyheter i sortimentet och tips. På separata lokala Facebook-sidor, som drivs av enskilda ÖoB-butiker, delar man också med sig av tävlingar där kunder har chans att vinna priser.

ÖoB blir helnorskt – köps av Europris

Bedragare utger sig för att vara ÖoB

Men nu har bedragare varit i farten och utnyttjat ÖoB:s närvaro i sociala medier. En falsk ÖoB-sida har nämligen skapats på Facebook, vilket Källkritikbyrån var först att uppmärksamma. 

På sidan har man anordnat blufftävlingar där man påstår att bland annat mobiltelefoner och kontanter finns i prispotten för den som kommenterar ett visst inlägg.

De som kommenterar inlägget kontaktas sedan av bedragarna som då ber om personuppgifter. 

Foto: Jenny Kane/AP/TT

ÖoB om bluffsidan: "Riktigt tråkigt"

När Nyheter24 kontaktar varuhuskedjan om bedragarnas bluffsida på Facebook uppger Per Alvén, marknadschef på ÖoB AB, att det inte är första gången denna typ av bedrägeri inträffar. 

– Som ett känt svenskt varumärke möter vi ibland den här typen av bluffaktiviteter, vilket är riktigt tråkigt. Vi upplever att det händer oftare nu än tidigare. Tyvärr är det alldeles för lätt på de flesta sociala plattformar att utge sig för att vara ett företag.

– Vi agerar och har rutiner för hur vi hanterar detta gentemot Meta och Facebook så fort vi får kännedom om sådan aktivitet, och anmäler bluffsidor och stänger av bluffkonton från att posta på våra sidor, vilket vi även gjort gällande denna blufftävling.

ÖoB uppmanar till försiktighet och källkritik

Vidare uppmanar Per Alvén och ÖoB till ökad försiktighet och källkritik i sociala medier.

– Kolla gärna var ett erbjudande eller tävling kommer ifrån och om det verkar rimligt. Ofta är det ganska lätt att se om ett konto är riktigt genom att kolla på följarantal och tidigare aktivitet.

/