Produkten som skapar rusning hos både Ica och Hemköp.
Produkten som skapar rusning hos både Ica och Hemköp. - Foto: Linus Sundahl-Djerf/SVD/TT & Fredrik Sandberg /TT.

Rusning till Ica och Hemköp – här är produkten som lockar

En genre av produkter fortsätter locka trots höjda priser och inflation. En Ica-butik och en Hemlöp-butik vittnar om köpsugna kunder.


Trots stigande matpriser och inflation har en sorts produkt sålt som smör hos flera matbutiker. 

Det är energidrycker, även kallat funktionella drycker.

Dessa typer av produkter står för 1,2 procent av dagligvaruhandelns totala omsättning men hos flera butiker är försäljningen av energidrycker och funktionella drycker betydligt större.

På en Ica-butik i Umeå har man även låtit kunderna bestämma priset på flera pallar med energidrycken Nocco. Då fick kunderna gilla ett Instagram-inlägg för att få ner priset, något som blev en succé.

Populära varorna försvinner från butikshyllorna

Icas stora miss – tryckte fel datum på populära varan

Foto: Martina Holmberg/TT.

Ica-butiken: "Största och viktigaste"

– Dryckerna har blivit en av våra största och viktigaste enskilda produkter, berättar butikschefen för Ica Supermarket Ålidhem Pontus Häggkvist för Dagligvarunytt. 

Enligt honom har försäljningen av energidryck stått för hela 3,8 procent av butikens totala omsättning och under 2023 ökade den försäljningen med 40 procent. 

Även på Hemköp Vasagatan i Göteborg satsar man på försäljningen av energidryck. Här står den försäljningen för 2,9 procent av butikens totala omsättning. 

Kunderna rusar till Ica – här är produkten alla vill köpa

Ica stoppar populära varan

Foto: Anders Wiklund/TT.

Därför satsar matbutikerna på energidryck

Vad gäller ålderskontroller vid inköp av energidrycker är ingen av butikerna särskilt bekymrade. 

– Min upplevelse är att man vet vad som gäller och därför inte ens försöker, säger Häggkvist från Ica Supermarket Ålidhem.

Bägge butiker arbetar flitigt med att marknadsföra nya lanseringar av olika energidrycker. Även nya smaker från klassiska märken driver på försäljningen. 

– Red Bull, men framförallt Celsius och Nocco är stora. Det är väldigt viktigt att driva försäljning med de etablerade varumärkena och våga köpa stora volymer vid nyhetslanseringar, säger handlaren Michael Hellberg på Hemköp Vasagatan till Dagligvarunytt.

Ica
/