Populära varorna försvinner från butikshyllorna.
Populära varorna försvinner från butikshyllorna. - Foto: Johan Engman/TT/ Fredrik Sandberg /TT

Populära varorna försvinner från butikshyllorna

Allt fler kunder reagerar på att välkända varor försvinner från butikshyllorna på bland annat Willys. Nu berättar Johanna Eurén, kommunikationschef på Willys varför vissa varor plockas bort ur sortimentet.


Flera kunder upplever att livsmedel i storpack och “familypack” försvunnit från butikshyllorna senaste tiden. Samtidigt som butikernas egna märken får allt större plats, vilket VLT var först att rapportera om.

Bland annat så säljs inte Felix familjepack med små delikatessköttbullar på Willys längre. Däremot finns större förpackningar av Axfoods eget varumärke Eldorado i Willys-butikerna.

Samma sak är det med flera olika livsmedel som kommer i större förpackningar – de har försvunnits och ersatts med kedjornas egna märken.

Icas stora miss – tryckte fel datum på populära varan

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Därför försvinner storpacken från butikshyllorna

Magnus Mai, frysansvarig på Willys på Hälla, bekräftar för VLT att Willys satsar mer på sina egna varumärken nu mer, såsom Eldorado och Garant.

– Det ska finnas något för alla. Men den största anledningen till att varor tas bort är dålig försäljning, säger han.

Kunderna rasar på Ica: ”Fullkomligt vidrigt”

"Ger bra marginaler"

Att Willys börjat sälja mer av kedjans egna märken är ekonomiskt lönsamt för butikerna.

– Det är billigare att köpa in och det ger bra marginaler, erkänner Magnus Mai för VLT.

Dock så blir priserna för kunden dyrare när matkedjan satsar på sina egna märken.

Nu blir maten dyrare igen – Willys höjer priserna mest

Willys kommunikationschef menar att det beror på efterfrågan

Johanna Eurén, som är kommunikationschef på Willys, menar dock att det inte finns systematisk tanke bakom satsningen utan snarare handlar om efterfrågan.

– Om det inte är tillräckligt stor efterfrågan på en vara, eller en viss förpackningsstorlek, måste vi ta bort den ur sortimentet för att prioritera en annan vara som fler kunder efterfrågar. Ibland slutar leverantören att producera en viss vara, eller en viss förpackningsstorlek, och då försvinner den av den anledningen. Om det är just ens egna favorit som försvinner, så kan upplevelsen vara att det finns en systematik bakom, men så är det inte, säger hon till VLT.

Hon menar helt enkelt att med hög inflation och högre omkostnader för kunder ökar efterfrågan på matkedjornas egna märken. Det gör att det måste köpas in mer av det och för att få plats på hyllorna kan något annat med lägre efterfrågan behöva plockas bort.

Här är matbutikerna som har billigast mat – de toppar listan

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!