Håll koll på mejlen om du är kund hos Tele2.
Håll koll på mejlen om du är kund hos Tele2. - Foto: Janerik Henriksson/Fredrik Sandberg/TT

Har du fått det här mejlet från Tele2? Då ska du se upp

Har du fått ett mejl från Tele2 om en återbetalning? Då ska du se upp. Det är bedrägeri.


Under 2023 ökade antalet anmälda bedrägerier med 21,9 procent, enligt statistik från polisen. Under första kvartalet av 2024 har den typen av brottslighet inte minskat. Istället pratar man om om en bedrägerivåg i Sverige. 

Myndigheter som Skatteverket och Försäkringskassan har gått ut och varnat för att brottslingar utger sig för att representera dem, för att sedan försöka lura till sig känsliga uppgifter och pengar. 

Även banker och företag utnyttjas av bedragarna. 

Har du fått detta sms? Nu varnar Skatteverket för bluffen

Handelsbankens uppmaning till kunderna: ”Rädda pengarna”

Bluffmejl från Tele2

Ett av de senaste bedrägerierna som florerar är ett mejl från Tele2, som erbjuder återbetalning. 

"Efter att ha granskat våra register har det kommit till vår uppmärksamhet att det finns ett fel eller överdebitering i det fakturerade beloppet. Vi anser att det korrekta beloppet bör vara 1698,00 kr." 

Vidare uppmanas den som fått mejlet att klicka på en länk i mejlet. 

Tele2: "Uppmanar aldrig att logga in på Bank-ID"

Tele2 kommunicerar med sina kunder genom mejl, men uppmanar till försiktighet.  

– Oavsett om man får ett mail med avsändaren Tele2 eller från någon annan så ska man alltid vara försiktig. Vi tar inte betalt eller uppmanar våra kunder att logga in på BankID via mejl, säger Fredrik Hallstan, kommunikationschef på Tele2, till Nyheter24. 

Då får du inte tillbaka pengarna om du luras av bedragare

Tips för att minska risken att luras

Tänk efter en extra gång 

Borde du få det här sms:et eller mailet? Om du blir utsatt för ett bedrägeriförsök via sms och är kund hos oss, vidarebefordra det till kortnummer 7726 så att vi som operatör får kunskap om det och kan uppdatera våra brandväggsfilter.

Leverans av paket? 

Om du inte förväntar dig en försändelse finns det ingen anledning att klicka på någon länk eller följa någon uppmaning. Ladda istället ner apparna som PostNord, UPS, DHL med flera tillhandahåller. Då kommer du att att kunna hantera dina försändelser direkt i apparna.

Var kritisk med alla kontakter som söker upp dig

Om du är osäker ring tillbaka.

Logga aldrig in via BankID

Håll dig informerad om hur kommunikationen ser ut kring exempelvis elstöd, vårdkontakter och myndighetsutskick. Sök och dubbelkolla fakta och information på relevant myndighets hemsida.

Prata med dina nära och kära 

Om du blir uppmanad att swisha till en familjemedlem som har ”tappat sin telefon” och behöver betala en räkning. Ring och dubbelkolla.

Var försiktig vid alla signeringar och inloggningar med BankID 

Ta för vana att alltid titta på texten för den tjänst som presenteras i BankID-appen. Denna text ska motsvara den tjänst du vill logga in med. Gör detta till en vana. Polisanmäl händelsen.

Har du den här mobilen? Då ska du inte använda BankID

/
/