För ett halvår sedan utlovades mer jämställda reklamfilmer från Ica:s sida.
1 av 11
För ett halvår sedan utlovades mer jämställda reklamfilmer från Ica:s sida. - Foto: Faksimil YouTube/ICA/TT
Reklamfilmen på temat jämställdhet släpptes strax efter att företaget GenderTimer hade släppt ett undersökningsresultat som visade hur ojämställda reklamfilmerna var.
2 av 11
Reklamfilmen på temat jämställdhet släpptes strax efter att företaget GenderTimer hade släppt ett undersökningsresultat som visade hur ojämställda reklamfilmerna var. - Foto: Faksimil YouTube/ICA
Så "Ica-Stig" meddelade att de skulle införa en jämställdhetsplan.
3 av 11
Så "Ica-Stig" meddelade att de skulle införa en jämställdhetsplan. - Foto: Faksimil YouTube/ICA
Den nya karaktären Ebba introducerades på det här viset.
4 av 11
Den nya karaktären Ebba introducerades på det här viset. - Foto: Faksimil YouTube/ICA
Med glimten i ögat, var det tänkt. Men hur blev resultatet?
5 av 11
Med glimten i ögat, var det tänkt. Men hur blev resultatet? - Foto: Faksimil YouTube/ICA
Ett halvår senare släpps en ny reklamfilm som tar upp temat jämställdhet.
6 av 11
Ett halvår senare släpps en ny reklamfilm som tar upp temat jämställdhet. - Foto: Faksimil YouTube/ICA
Även denna gång med glimten i ögat.
7 av 11
Även denna gång med glimten i ögat. - Foto: Faksimil YouTube/ICA
Karaktären Stig levererar lite typisk mansplaining.
8 av 11
Karaktären Stig levererar lite typisk mansplaining. - Foto: Faksimil YouTube/ICA
Och karaktären Ebba kontrar tillbaka med glimten i ögat, en glimt som kanske inte uppfattas av alla tittare.
9 av 11
Och karaktären Ebba kontrar tillbaka med glimten i ögat, en glimt som kanske inte uppfattas av alla tittare. - Foto: Faksimil YouTube/ICA
Ica-Stig har anledning att se nöjd ut, då reklamfilmerna har visat på en viss förbättring under de senaste halvåret när det kommer till jämställdhet.
10 av 11
Ica-Stig har anledning att se nöjd ut, då reklamfilmerna har visat på en viss förbättring under de senaste halvåret när det kommer till jämställdhet. - Foto: Faksimil YouTube/ICA
Men frågan är om en ökning på 5,5 procent i taltid för kvinnorna i reklamfilmen är så mycket att hurra för?
11 av 11
Men frågan är om en ökning på 5,5 procent i taltid för kvinnorna i reklamfilmen är så mycket att hurra för? - Foto: TT BILD

Ica lovade att förbättra reklamen efter kritiken – men alla är inte nöjda

Nu har det gått ett halvår sedan det riktades skarp kritik mot Ica:s reklamfilmer. Frågan är om det har skett någon förbättring?


Ett halvår har gått sedan Nyheter24 rapporterade om den bristande jämställdheten i Ica:s omåttligt populära reklamfilmsserie, som har pågått ända sedan 2001.

En undersökning genomförd av Malmöföretaget GenderTimer visade i juli 2016 att det förekom tre gånger fler män än kvinnor i reklamfilmerna. Dessutom hade männen 80 procent mer taltid i de korta filmklippen.

Strax efter att resultatet av mätningen presenterades tog Ica in den nya karaktären Ebba, i en reklamfilm som tydligt markerade att den nya rollen var en del av en jämställdhetssatsning.

Bildkälla: Faksimil YouTube/ICA

Även om budskapet, förklätt i humoristisk underton, kanske gick många över huvudet.

Bildkälla: Faksimil YouTube/ICA

Så, hur har utvecklingen egentligen sett ut sedan Ica gjorde sin jämställdhetssatsning?

Den nya mätningen visar på en förbättring. Men det är inte någon revolutionerande förändring som har skett direkt, om en ser till siffrorna som GenderTimer presenterar.

Sedan den nya karaktären Ebba introducerades har kvinnorna i reklamen fått 5,5 procent mer taltid.

Med andra ord har taltiden ökat från 18,8 procent till 24,3. Positiv utveckling förvisso, men talfördelningen klassas fortfarande som ojämställd enligt GenderTimer. För att få stämpeln jämställd bör talfördelningen ligga inom 40-60 procent fördelat mellan män och kvinnor.

Fredrik Eklöf, jämställdhetskonsult och grundare av GenderTimer, är glad att se att Ica indirekt kommunicerar via dem med sina reklamfilmer.

Men han menar att allt för många jämställdhetsinsatser har kommit till efter tryck utifrån och att det ofta bara blir en punktinsats som inte förändrar på riktigt.

– Den som vill göra något på riktigt för att öka jämställdheten behöver vara beredd att riskera något. Att förstöra den goda stämningen, att förlora en vän, att bli stämplad som jobbig eller präktig - eller att tappa tittare, säger Fredrik Eklöf till Nyheter24.

Så sent som för två veckor sedan lanserade Ica en ny reklamfilm som följde upp temat jämställdhet.

Bildkälla: Faksimil YouTube/ICA

Men även i det här fallet gick nog glimten i ögat lite över huvudet på många tittare.

Bildkälla: Faksimil YouTube/ICA

Therese Lystedt, pressansvarig på Ica, bekräftar att karaktären Ebba togs in i reklamfilmerna under 2016.

"Det är ju kul att andra uppmärksammar förbättringen. Nu mäter den här undersökningen just fördelningen mellan män och kvinnor. Ica ser brett på jämställdhet och vi anser att ensemblen representerar mångfald inom flera viktiga områden. Men naturligtvis finns det mer att göra." skriver Therese Lystedt i en kommentar till Nyheter24.

Fredrik Eklöf på GenderTimer tycker att det skulle vara spännande om Ica vågade ta jämställdheten ett steg till.

– Inte bara driva med Stig som omedveten gubbe och fortsätta låta honom dominera, utan faktiskt testa att göra några avsnitt kvinnodominerade för att se vad som händer. Vi tror att på lång sikt skulle både Ica och samhället vinna något på det, säger Fredrik Eklöf avslutningsvis.

Tidigare har Nyheter24 skrivit om föräldrar som rasade över McDonalds och deras leksaker i HappyMeal, som ansågs vara förlegade och könsnormativa.

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

/
/
/
Ica
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Har du reagerat över den skeva jämställdheten i reklamfilmerna?
Tack för din röst!