Allteles och Bahnhofs Ipredkupp en säljsuccé

Kunderna strömmar till bredbandsleverantörerna som vägrar lagra IP-adresser.


Bredbandsleverantörerna Alltele och Bahnhof drar in tusentals kunder på telefonoperatörernas kupp mot Ipredlagen. Budskapet om att operatörerna, till skillnad från andra, inte lagrar IP-nummer går hem hos internetanvändarna.

Under april fick Alltele mellan 3 000 och 3 500 nya kunder, vilket kan jämföras med mellan 1 500 och 2 000 nya kunder en normal månad. Allteles vd Ola Norberg tror också att Telias höjda avgifter och Allteles reklamkampanjer har betalat sig.

– Men antagligen spelade Ipred en stor roll. Dessutom har responsen från befintliga kunder varit fantastiskt positiv. Bara till min mejladress har det kommit 350 mejl, och bara ett var från en kund som var negativ, säger han till Dagens Nyheter.

Integritetpionjären Bahnhof har också sett en ökad kundtillströmning sedan Ipredlagen trädde i kraft en 1 april.

– Det handlar om ett par hundra fler än en normal månad, säger Jon Karlung, vd på Bahnhof till Dagens Nyheter.

Tele2 gick ut med att bolaget förstör alla uppgifter om IP-adresser efter två veckor. Däremot finns det ingen färsk försäljningsstatistik för bolaget.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!