Förändringen väcker starka reaktioner.
Förändringen väcker starka reaktioner. - Foto: Stella Pictures och Gene J. Puskar/AP/TT

Coca-Cola-ändringen väcker starka reaktioner: "Dumheter"

Coca-Cola är sedan länge en storfavorit bland läskälskare. Men nu har en förändring väckt starka reaktioner bland svenska konsumenter.
"Sämsta som hänt på länge", skriver en missnöjd konsument på Facebook.


Flera miljarder förpackningar kommer att behöva ändra utseende på grund av ett nytt EU-direktiv, vars syfte är att minska mängden plast i naturen – däribland i form av lösa korkar.

Mer specifikt kommer korkarna, från och med 2024, att sitta fast i dess tillhörande förpackning, vilket Nyheter24 tidigare rapporterat om. Läs mer här om de nya plastkorkarna på bland annat Coca-Cola-flaskorna.

"Vad fan är det för dumheter?"

Trots att direktivet inte börjar gälla förrän nästa år har flera företag redan påbörjat omställningen. Bland dessa finns Coca-Cola Sverige, vars nya design har väckt starka reaktioner i sociala medier.

"Snälla Coca-Cola, vad fan är för dumheter ni gjort med korkarna?", skriver en person på företagets Facebook-sida.

Foto: Skärmavbild/Facebook/Coca-Cola Sverige

"Va fan har hänt med korkarna på flaskorna??? Mindre och svårare att greppa sen hänger den kvar och sitter i vägen när man ska hälla. Nä vilket nerköp. Tur att det finns andra läsktillverkare med normala korkar", skriver en annan.

"Sämsta som hänt på länge, dom nya korkarna är sjukt jobbiga. Svåra att sätta på igen när man öppnat flaskan och i vägen när man ska hälla upp eller dricker ur flaskan. Ta tillbaka dom gamla som var lättare att få upp, speciellt om man har problem med händerna", skriver ytterligare en person.

Vissa går till och med så långt som att säga att de "kommer sluta köpa cola" på grund av den nya designen.

Foto: Skärmavbild/Facebook/Coca-Cola Sverige

Coca-Cola: "Uppskattar alla funderingar"

I ett mejl till Nyheter24 förklarar Nermin Mohamad Ali, kommunikationschef på Coca-Cola, att de behövde se över designen för att uppfylla kraven i EU-direktivet.

"Förändringen underlättar insamling och återvinning av hela förpackningen och hjälper till att förhindra nedskräpning. De flesta svenskar är redan duktiga på att panta sina förpackningar med korken fastskruvad och tack vare den nya korkdesignen kommer ännu färre korkar att hamna fel och kan istället pantas tillsammans med flaskan", skriver hon.

Samtidigt förstår hon att det är en ny upplevelse för många konsumenter, men menar på att responsen överlag varit positiv. 

"Vi uppskattar alla funderingar och kommentarer vi får av våra kunder och tar det till oss när vi fortsätter att utveckla våra förpackningar för att säkerställa hållbara lösningar med välfungerande design och funktionalitet", skriver hon.

Dessutom betonar Mohamad Ali att man utgått från omfattande forskning såväl som kundtester när man utformat korkarna för att "säkerställa en fortsatt positiv dryckesupplevelse".

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!