Max blinkning till konkurrenten.
Max blinkning till konkurrenten. - Foto: Henrik Montgomery/TT/Åkestam Holst/Kampanjbild

Max hånar McDonalds i ny reklamkampanj

McDonalds var under förra veckan tvungna att plocka ner sin tunnelbanekampanj, då den utgjorde en säkerhetsrisk. Nu har Max gjort en kampanj där de öppet hånar sin konkurrent.


Under förra veckan var McDonalds tvungna att plocka ner sin tunnelbanekampanj. Detta eftersom den innebar en säkerhetsrisk och flera resenärer anmälde den.

McDonald's nya burgarbesked: "Vi har lyssnat på kunderna"

McDonalds kampanjen: "En dödsfälla"

McDonalds kampanj var nämligen utformad så att texten skulle bli mindre och mindre för varje reklambild.

Johan tog ett bett i Max-burgaren och chockerades av innehållet: "Förbannad"

En resenär tyckte att kampanjen var en dödsfälla för resenärer som väntade på tunnelbanan och menade att man behövde gå farligt nära perrongkanten för att kunna läsa testen, vilket Dagens Nyheter var först att rapportera om. 

Efter några dagar valde SL att ta ner kampanjen i tunnelbanan.

McDonald's gör 50 ändringar – så blir nya Big Mac

Max blinkning till konkurrenten

Nu har snabbmatskonkurrenten Max satt upp en reklam i tunnelbanan, med en liten pik till McDonalds.

Kampanjen, som är skapad av Åkestam Holst, har nämligen text som blir större och större på varje reklambild. '

– Av en händelse hade vi också planerat ett utspel på vår goda cheeseburgare denna vecka, så mediautrymmet var redan bokat och klart. När vi såg nyheten förra veckan såg vi en möjlighet att göra en liten blinkning till vår konkurrent, säger Linus Blom, Head of Brand Strategy & Planning på Max, i ett pressmeddelande som Resumé tagit del av.

Ludwig, 21, gjorde farlig upptäckt i Max-burgaren: ”Tur att jag inte hann svälja”

Foto: Åkestam Holst/Kampanjbild
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!