Hägglund: "Stoppa ungdomsfylleriet"

Vill bland annat begränsa alkoholreklam.


Socialminister Göran Hägglund vill se hårdare regler för hur alkoholreklam får utformas för att få ner drickandet. Framför allt tv-reklamen ifrågasätts.

– Min bestämda uppfattning är att det finns en större medvetenhet om problemet bland många EU-länder.

– Ungdomsfylleri finns nu i flera länder och det ökar chansen till att vi kan få fram regler som åtminstone stoppar eller begränsar den skräddarsydda reklamen, säger Göran Hägglund till Svenska Dagbladet.

Hägglund reagerar också i intervjun med SvD på de senaste årens sjunkande alkoholpriser.

När det första EU-toppmötet - med Sverige som ordförandeland - i dag drar i gång är det just EU:s alkoholpolitik som ska diskuteras. 80 ministrar och 300 delegater är inbjuda till Jönköping för att under två dagar bland annat behandla alkoholfrågan.

Enligt Svenska Dagbladet spenderade alkoholbranschen 650 miljoner kronor på reklam 2008, en ökning med 147 procent sedan 2000.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!