- Foto: Dan Hansson/SCANPIX

Skolverket: Gymnasiets betygsättning orättvis

"Det snedvrider konkurrensen mellan elever."


Samma kunskaper ger inte samma betyg på olika gymnasieskolor.Det har Skolverket konstaterat i den nya rapporten "Likvärdig betygssättning i gymnasieskolan", där man jämfört elevers kursbetyg med resultaten på de nationella proven.

För den enskilda eleven blir betygssättningen därför något av ett lotteri. Vilket betyg man i slutändan får på nationella prov beror mer på vad man har för lärare än vilken skola man går i.

Ett strukturellt likvärdighetsproblem, menar Skolverket.

– Det allvarligaste med att betygen inte sätts på likvärdiga grunder i landet är att det snedvrider konkurrensen mellan elever och påverkar deras möjligheter att söka framtida utbildningar och arbeten, säger Jonas Sandqvist, undervisningsråd på Skolverket, till Dagens Nyheter.

Dock är det lika vanligt att kommunala som fristående skolor ger högre eller lägre betyg i förhållande till proven – oavsett skolornas storlek.

Skolverket har analyserat studieresultat från elever i 469 olika klasser på olika gymnasieskolor. Och på individnivå har könet betydelse. Rapporten visar nämligen att kvinnor får i betydligt högre utsträckning högre betyg än sina provresultat, i jämförelse med de manliga eleverna.

Nu försöker man rätta till problemen, bland annat genom en ny lärarutbildning som ska öka fokus på betyg och bedömningar.

 

SÅ RÄTTSSÄKRA ÄR GYMNASIEBETYGEN PÅ DIN ORT:

Engelska och svenska

Matematik

 

 

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!