- Foto: Maja Jakobsson / SCANPIX

Skolinspektionen larmar: Gymnasiematten usel

Matematikundervisningen i gymnasieskolan är bristfällig och alldeles för begränsad.


En ny granskning av kvaliteten i gymnasieskolans matematikundervisning visar att den inte duger. Matteundervisningen är i vissa fall till och med så dålig att den är "fördummande", enligt Skolinspektionens nya larmrapport.

DN, som tagit del av rapporten, skriver att eleverna inte får verktyg för att förstå matematik ens på en grundläggande nivå i dagens läge.

Även vissa elever tycker att matteundervisningen är för slapp och inte tillräckligt stimulerande, främst på de yrkesförberedande programmen.

- Man har ofta en kort genomgång och sedan räknar eleven på i läroboken. Följden blir att alltför många lärare brister i sin undervisning och man lyssnar inte tillräckligt på elevernas synpunkter, säger Monica Gillenius, undervisningsråd på Skolinspektionen, till DN.

Även på Lärarnas riksförbund instämmer man i kritiken.

–?Det finns inga ursäkter för detta. Resultatet är en väckarklocka som lärarkåren, rektorer och politiker måste ta till sig, säger Metta Fjelkner, ordförande för Lärarnas riksförbund, till DN.

/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Nästa artikel
Nytt högskoleprov