SÄRÖ. 20-årige Marcus Wiberg har kallats för Sveriges svar på Mark Zuckerberg. Den svenska Facebookutmanaren - Socialmist - kommer att lanseras i december men då bara för utvecklare och partners. Allmänheten kommer sedan släppas in 2012 men redan nu kan Nyheter24 exklusivt visa bilder på den nya communitysajten.
– Bild ett är en översikt på en inloggad användare som besöker en annan användares spellistor(detta kan stängas av om man inte vill dela sin musik). Vi har satsat väldigt mycket på vårt användargränssnitt, säger Marcus Wiberg, vd för Socialmist, till Nyheter24 och fortsätter:
– Andra bilden är på albums som är innehåller både bilder och videos som laddats upp av användaren. Vid kameraikonen visas antal bilder i albumet.
Att utmana Facebook och "sno användare" är det tydliga målet som Marcus Wiberg har gått ut med. Och för att locka över användarna kommer man bland annat ha en "ogilla-knapp", musik från Grooveshark direkt i webbläsaren samt ett lagringsutrymme på din sida.
– Våra förväntningar på Socialmist är självklart väldigt höga och det tycker jag syns på sidan.
För bara lite mer än ett år sedan började Marcus Wiberg utveckla grunden för Socialmist. Det som var unikt för Socialmist då var sajtens samarbete med Grooveshark.
Nu har Facebook och Spotify har ingått ett samarbete. Hur ser du på det?
– När det ryktades om en Spotifyintegration i Facebook blev vi inte särskilt förvånade, vad som förvånade oss var hur liten integrationen var. Vår musik är tillgänglig direkt i webbläsaren, på Facebook krävs Spotify installerat.
Socialmist Beta lanseras under 2012, specifikt datum för lanseringen publiceras i December på sajtens facebooksida.