Tejbz - fler personer i en. Här är den spralliga.
1 av 10
Tejbz - fler personer i en. Här är den spralliga.
Här är den som snart är en teveprofil.
2 av 10
Här är den som snart är en teveprofil.
Här den som blir intervjuad och frågar om håret ser OK ut.
3 av 10
Här den som blir intervjuad och frågar om håret ser OK ut.
Här är den som är på väg till ett möte med annonsörer.
4 av 10
Här är den som är på väg till ett möte med annonsörer.
Här är den som snart ska sätta sig framför datorn och sjunka in i en tevespelsturnering.
5 av 10
Här är den som snart ska sätta sig framför datorn och sjunka in i en tevespelsturnering.
Kontoret: Programmakeriet.
6 av 10
Kontoret: Programmakeriet.
Spexiga väggprydnader från tidigare produktioner.
7 av 10
Spexiga väggprydnader från tidigare produktioner.
Youtube är ett dotterbolag till Google. I receptionens tak hänger en... prydnad.
8 av 10
Youtube är ett dotterbolag till Google. I receptionens tak hänger en... prydnad.
Anna Gernandt, ansvarig för Youtube partnerships.
9 av 10
Anna Gernandt, ansvarig för Youtube partnerships.
På Youtubes kontor kan man också spexa lite.
10 av 10
På Youtubes kontor kan man också spexa lite.

Youtubes stjärnskott: Det finns flera olika Tejbz i mig

I år fyllde svenska Youtube fem. På dessa år har en hel del hänt och mycket pengar har satts i rullning, inte minst till de personer som kallas "Youtube-stjärnorna". Nyheter24 har träffat en av dem, datorspelaren Tejbz.


Youtube

YouTube, är en webbplats med videoklipp som laddas upp av dess användare.

Föddes 2005 och är världens andra största sökmotor.

Youtubes partnerprogram startade 2007 och nu tjänar över en miljon innehållsskapare pengar på sina videoklipp på Youtube runt om i världen

Ungefär 800 miljoner unika användare som besöker Youtube varje månad.

Varje minut laddas det upp 72 timmar med videomaterial på YouTube.

70 % av trafiken på YouTube kommer inte från USA. Exempelvis är succén den skrattande bäbisen  svensk. 

– Jag tänkte att jag skulle viska någonting i din diktafon och sen när du lyssnar igenom det så kommer du bli helt förvånad, säger Tobias Öjerfalk, eller Tejbz, som han heter på nätet. 

Jag, som precis kommit tillbaka till köket efter att ha fotat den gröna väggen där Tejbz brukar stå och spexa framför kameran, försvinner ut igen. Kul grej, tänker jag och avvaktar i några sekunder (vad han viskade i diktafonen upptäcker du lite längre ner i artikeln).

– Hur är mitt hår, frågar han när jag stiger in i köket igen. 

Han serverar pressokaffe och pratar med en norrländsk dialekt, säger saker som "avschlappande" och "varschdå" och får mig att tänka på mina kusiner uppe i Luleå.

– Håret är bra, svarar jag.

Tejbz är en av Youtubes största stjärnskott som lyckats fånga och behålla en stor publik. Han har nästan en halv miljon prenumeranter på sin Youtube-kanal som i nuläget nått ungefär 90 miljoner visningar totalt. 

– Det började med att jag spelade tevespel som jag kommenterade och laddade upp på nätet för tre år sedan, säger han.

I dag jobbar han med Splay, en hub för sveriges största "youtubers". Samtidigt som han kläcker idéer, utvecklar kanalens innehåll och har möten med annonsörer, arbetar han med TTSS, en webbproduktion med målet att sälja in program till tevekanaler. Kontrakt har redan skrivits med Viasat. 

Vad programmet kommer handla om är än så länge hemligt. Men med tanke på att hans förebilder heter Filip och Fredrik och att han på sin Instagram taggat #TTSS i samband med en bild där han spelar stuntman och brinner, har jag mina aningar om programmets innehåll.

– Sen underhåller jag fortfarande mina tittare på Youtube-kanalen när jag sitter och spelar, som en hobby, berättar han.

Tejb the bejb

För den som inte riktigt förstår (jag) vad det innebär att "spela" och lägga upp på Youtube, handlar det helt enkelt om att spela in vad som händer när man spelar datorspel. 

Och om man lyckas göra en riktigt snygg "kill", alltså förgöra motståndaren på ett sätt som anses svårt och proffsigt, lägger man upp just den frekvensen klippet på Youtube inklusive sina egna kommentarer.

Exempel på ett "Amazing streak" av Tejbz:


Inte så konstigt att Tobias Öjerfalk kallas för Tejbz - eller Tejb the bejb som han också lyssnar till.

– Att lägga på ett "z" är lite ballt när det gäller just tevespelande, förklarar han.

– Och i dansbandskretsar också såklart. 

Tre personer i en

Han är rolig Tejbz. Och inte alls lika ättrig som jag tyckte innan jag träffat honom. Då hade jag bara kollat igenom några av hans Youtube-klipp. Men han förklarar för mig att det faktiskt finns olika versioner av honom - tre stycken minst.

– Jag är ju en person när jag spelar tevespel, då är det bärs, brudar och spel som gäller. När jag står framför kameran kommer den spralliga jag fram.

Och så nu, när han serverar pressokaffe och pillar på en halväten muffin, berättar om sina drömmar som barn (ville bli tevekock), hur han i morgon ska till banken och börja titta på att köpa boende, att han inte har internet i sin nuvarande lägenhet och förklarar vad han har för framtidsplaner.

Den här delen av honom verkar vara en stabil entreprenör med båda fötterna på marken och en glad syn på livet. 

Jag frågar honom hur man blir stor på Youtube.

– Jag tror inte att det finns någon särskild formula, däremot finns det tre viktiga delar som jag tror lockar fram tittare och får dem att stanna kvar: Ett unikt koncept, dedikation och underhållning.

Pengar rullar in som de ska

Anna Gernandt är ansvarig för Youtube partnerships, det vill säga just innehållet som finns inom vissa sektioner på Youtube. Hon säger att Tejbz är ett perfekt exempel på en person som - i likhet med Anna Gina och William Spetz - använt sig av Youtube för att nå extrem framgång. Och pengar. Eftersom Youtube betalar för klipp som godkänt annonsering kan de som når miljoner också tjäna ihop månadslöner som kan jämföras med ett heltidsjobb. Allt beror på hur många tittare man har. 

Vad Tejbz omsättning ligger på vill han inte kommentera annat än att "han har det bra". Enligt Anna Gernandt kan det bli en hel del pengar, bara man ser till att godkänna annonsering på sin kanal. Gör man inte det, får man inte ett korvöre - oavsett om klippet nått miljoner med personer. 

– Men Youtube skickar ofta ut påminnelser och rekommenderar användare att ha med annonsering på sina kanaler - så att de inte går miste om det. 

Personerna som går med på annonsering är en växande siffra.

In your face, Loreal

Ett annan exempel Anna Gernarndt droppar är sminkösen Michelle Phan som letade jobb i olika gallerior i USA, bland annat frågade hon Loreal och Lancôme, men blev nekad anställning.

– Så hon satte igång med en egen Youtube-kanal och i dag är det just Lancôme och Loreal som bland annat sponsrar hennes kanal. Hon är extremt stor. Det tycker jag är ett fantastiskt exempel på Youtubes styrka, säger Anna Gernarndt.


I dag är svenska Youtube fem år. Men vad kommer hända om ytterligare fem? Omsättningen varken för 2013 eller framtida drömmar är ingenting Youtube kommenterar. 

– Men jag hoppas att vi har blivit ännu större och ännu mer integrerade med andra sociala medier. Exempelvis tycker jag appen Vine är fantastisk och ser gärna att man ska kunna lägga upp de klippen på Youtube. Vi ser hur mobilen börjar utvecklas till att bli den primära skärmen för kunder och satsar på det, säger Anna Gernarndt.

– I Sverige har vi över 20 000 partners som producerar innehåll på svenska Youtube. Om fem år med dagens möjligheter att producera bra innehåll med mobilen, kommer denna siffra vara avsevärt mycket högre år 2017.

Och med det sagt, vill du höra vad Tejbz viskade i diktafonen:


/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!