Det finns ofta ett stort utbud att välja mellan.
Det finns ofta ett stort utbud att välja mellan. - Foto: Polisen i Alvesta/Växjö / Facebook

Spritlangarnas nya taktik – reklam-sms till ungdomar

Stora mängder ungdomar i Stockholm gör sig redo för helgen. Ofta med hjälp av reklam-sms från olika langare.


Så gick granskningen till

Svenska Dagbladet har besökt tio av Stockholms största högstadie- och gymnasieskolor och slumpmässigt gått fram till över 50 ungdomar där de flesta kunnat visa upp nummer till langare och reklam-sms.

STOCKHOLM. Spritlangarna använder sig ständigt av nya taktiker för att locka till sig unga köpare. En granskning som Svenska Dagbladet har gjort på högstadie- och gymnasieskolor i Stockholm visar att många ungdomar tar emot sms från sina langare med meddelanden om vilken sprit som finns tillgänglig och till vilket pris.

– De använder sig av alla medel de kan för att sälja sina varor. Och med dagens teknik är det inget problem att spara alla nummer i stora kontaktlistor och skicka mass-sms med erbjudanden, säger polisassistenten Pelle Svensson vid vid Citypolisen till Svenska Dagbladet.

"Cynisk"

Svenska Dagbladets granskning visar att en 70-centiliters flaska vodka kostar mellan 150 och 220 kronor. Ofta levereras spriten till den plats köparen önskar.

– Försäljningen är cynisk. Langarna är vuxna människor utan moral och heder, säger socialsekreteraren Tomas Åkerlund, till Svenska Dagbladet.

Rättegång i uppmärksammat fall

I dag faller dessutom domen mot några av de som misstänks vara bland föregångarna inom langningsverksamheten i Stockholm, personerna bakom den så kallade "vodkabilen". Fem personer står åtalade för att ha sålt sprit till mängder av ungdomar, bland annat med hjälp av reklam-sms.

/
SMS
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!