1 av 3
- Foto: tt bild/karl anders lindahl
2 av 3
- Foto: karl anders lindahl
3 av 3
- Foto: karl anders lindahl

SL: Därför godkände vi SD-kampanjen

"Det är vår skyldighet som offentlig myndighet att behandla alla aktörer lika".


Två höga förvaltningschefer på SL godkände Sverigedemokraternas reklam, skriver Dagens Nyheter.

Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef, säger till tidningen att hon tillsammans med stabschefen Björn Holmberg tog beslutet.

– Det var en kampanj som krävde ett ställningstagande från vår sida, och som krävde en analys av säkerhetsläget och innehållet, absolut. Inte minst med hänsyn tagen till på tidigare kampanjer från Sverigedemokraterna, säger Forssman Thullberg till DN.

Bildkälla: Svenska Dagbladet/TT Bild

Hon fortsätter:

– Det är vår skyldighet som offentlig myndighet att behandla alla aktörer lika. En direkt uppmaning till brott skulle kunna stoppa en kampanj. Sedan gör vi en separat säkerhetsanalys, för att bedöma eventuella risker för resenärer och alla inblandade. Det får inte hända olyckor.

Politisk reklam är tillåten i SL-trafiken sedan 1988, skriver DN.

SL har beslutat att inte sätta upp SD:s reklam igen, åtminstone inte den som satt i taket och revs ner av demonstranter. Detta då resenärer utsätts för risker om reklamen på nytt skulle rivas ner, skriver SL i ett pressmeddelande.

SL
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Gjorde SL rätt när de godkände kampanjen?
Tack för din röst!