Förra året la det statliga spelbolaget Svenska spel 344 miljoner kronor på reklam. Mellan 20 och 30 miljoner av den summan gick till kampanjer för att få folk att spela ansvarsfullt.
1 av 5
Förra året la det statliga spelbolaget Svenska spel 344 miljoner kronor på reklam. Mellan 20 och 30 miljoner av den summan gick till kampanjer för att få folk att spela ansvarsfullt. - Foto: TT Nyhetsbyrån / Svenska spel
Samtidigt finns det ingen forskning som visar hur pass effektiva sådana ansvarskampanjer är.
2 av 5
Samtidigt finns det ingen forskning som visar hur pass effektiva sådana ansvarskampanjer är. - Foto: Svenska spel
På Svenska spels hemsida står det att "omtanke om kunden och att minimera de negativa effekterna av spelandet väger alltid tyngre än vinstintresset".
3 av 5
På Svenska spels hemsida står det att "omtanke om kunden och att minimera de negativa effekterna av spelandet väger alltid tyngre än vinstintresset". - Foto: Svenska spel
Trots det la alltså Svenska spel omkring 320 miljoner kronor på reklam förra året, och bara mellan 20 och 30 miljoner på kampanjer för att få folk att spela ansvarsfullt.
4 av 5
Trots det la alltså Svenska spel omkring 320 miljoner kronor på reklam förra året, och bara mellan 20 och 30 miljoner på kampanjer för att få folk att spela ansvarsfullt. - Foto: Svenska spel
Svenska spel menar dock att den summan varierar från år till år.
5 av 5
Svenska spel menar dock att den summan varierar från år till år. - Foto: TT Nyhetsbyrån

Svenska spel lägger miljoner på sluta spela-kampanjer – sågas av experter

Svenska spel påstår sig vilja ta ansvar för sina spelare. Men deras kampanjer för ansvarsfullt spelande ifrågasätts av experter.


Förra året la det statliga spelbolaget Svenska spel 344 miljoner kronor på reklam. Mellan 20 och 30 miljoner av den summan gick till kampanjer för att få folk att spela ansvarsfullt.

Samtidigt finns det ingen forskning som visar hur pass effektiva sådana ansvarskampanjer är.

– Det är väl ett imageskapande och ett statement att man är seriös. Men hur pass effektivt det är beror på vilka åtgärder det handlar om, säger Per Binde, spelforskare på Göteborgs universitet.

Svenska spel lanserade förra året kampanjen "Fortsätt ha kul", där spelbolaget bland annat lyfte fram spelansvarsvektyg till sina kunder. Det kan handla om verktyg som till exempel spelpaus, spelhistorik och test av spelvanor.

– Enligt de mätningar vi har gjort kan vi se att vi har ökat medvetenheten hos våra kunder när vi tillhandahåller den här typen av verktyg. Vi är nöjda med kampanjen och tycker att den har uppfyllt sina mål, säger Johan Söderkvist, pressinformatör på Svenska spel.

Men fortfarande finns det i princip ingen forskning som stödjer vad spelbolagens ansvarskampanjer egentligen har för effekt på folk som har problem med spelandet.

– Egentligen vet man inte jättemycket om hur ansvarskampanjer fungerar. Det saknas ganska mycket forskning. Tittar man på andra områden vet vi att sådana här kampanjer har begränsad effekt, säger Jakob Jonsson, psykolog och spelberoendeforskare.

Bildkälla: Svenska spel

Jakob Jonsson menar dock att en effekt kan vara att ansvarskampanjer gör folk medvetna om att spelproblem existerar. Samtidigt är han osäker på om miljonerna som läggs på ansvarskampanjer verkligen används på rätt sätt.

– Om man har 20 miljoner och funderar på vad man ska lägga de på för att få bäst effekt är jag inte säker på att de miljonerna ska läggas på den sortens kampanjer. Ur ett förebyggande- och samhällsperspektiv kanske de skulle göra större nytta någon annanstans.

Var då tänker du?

– På till exempel behandlingssidan i Sverige finns det mycket att göra. Man kanske skulle kunna tänka sig mer riktade preventiva åtgärder mot vissa grupper, där man erbjuder mer verktyg än vad man har hos Svenska spel, även om de har några stycken, säger Jakob Jonsson.

På Svenska spels hemsida går det att läsa att "det övergripande målet med den svenska spelpolitiken är att förhindra att enskilda ­personer blir spelberoende". Det står också att "omtanke om kunden och att minimera de negativa effekterna av spelandet väger alltid tyngre än vinstintresset".

Bildkälla: Svenska spel

Trots det la alltså Svenska spel omkring 320 miljoner kronor på reklam förra året, och bara mellan 20 och 30 miljoner på kampanjer för att få folk att spela ansvarsfullt. Men Johan Söderkvist på Svenska spel menar att den summan varierar. När spelbolaget 2014 införde obligatoriskt registrerat spel gick till exempel hela reklambudgeten åt till att berätta om den ansvarskampanjen. Han menar också att Svenska spel har ett så kallat kanaliseringsuppdrag.

– Det innebär att man från politiskt håll vill kanalisera in spelare till Svenska spel och till en kontrollerad miljö. För att göra det måste vi berätta för våra kunder om våra produkter och tjänster, säger han.

Vad tror du väger mest när spelare möter information från er – varningar om spelberoende för 20 miljoner, eller reklam för 320 miljoner?

– Jag hoppas att kunden tar till sig båda delarna. Att vi dels har ett attraktivt spelutbud, men att vi också tar ett stort spelansvar.

Hur tänker ni om balansen med de stora summor pengar som Svenska spel har att fördela mellan reklam och att få folk att spela ansvarsfullt?

– Det är en ständig dialog och en jättesvår balansgång. Att å ena sidan ha så pass attraktiva produkter som gör att människor vill spela hos oss, och å andra sidan ta ett ansvar för att motverka spelproblem. Svenska spel kan inte som enskilt bolag pressa ner andelen spelare med spelproblem. Det är ytterst en bransch- och politisk fråga, säger Johan Söderkvist.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Brukar du spela?
Tack för din röst!