Belopp har dragits dubbelt.
1 av 3
Belopp har dragits dubbelt. - Foto: Per Larsson / PER LARSSON / TT
Handelsbankens kunder är drabbade.
2 av 3
Handelsbankens kunder är drabbade. - Foto: INGVAR KARMHED/SCANPIX
Men Swedbank ligger bakom problemet och tar på sig ansvaret.
3 av 3
Men Swedbank ligger bakom problemet och tar på sig ansvaret. - Foto: TT

Mystiska problemet för storbankerna – dubbla belopp drogs från betalkort

Kunder har uppgett hos flera storbanker att belopp har dragits dubbelt från korten. En av storbankerna tar nu på sig ansvaret.


Flera storbanker har drabbats av ett mystiskt och otroligt besvärligt problem. Deras kunder uppger nämligen att belopp har dragits dubbelt.

En drabbad som Aftonbladet pratat med ligger ute med över 7 000 kronor på grunda av att samma belopp dragits från kortet flera gånger.

Handelsbanken bekräftar problemet men vet inte vad det beror på.

– Det vi vet nu är att det förekommer dubbeldebitering. Det ska inte röra ett jättestort antal kunder. Exakt vad det beror på vet vi ännu inte. Det pågår en felsökning för att ta reda på var i kedjan det har brustit, säger Mats Olsson, presskontakt på Handelsbanken till Aftonbladet.

Det kan bero på betalningstjänster eller kortföretagen menar Handelsbanken. Hur omfattande problemet är vet man inte. Det står dock klart att det inte bara är Handelsbanken som är drabbade.

Även kunder hos Danske Bank har drabbats av dubbeldebiteringar. De vet inte heller vad problemet beror på. Transaktionerna ska ha skett i slutet av juni.

Men det hela verkar ha sin förklaring – hos Swedbank. Storbanken berättade för Aftonbladet att felet började hos dem.

– Det var helt enkelt en avräkningsfil för transaktioner som gick dubbelt i fredags. Enkelt uttryckt innebär det att ett stort antal kunder hos ett flertal banker blev dubbeldebiterade på deras kreditkort, säger Gabriel Francke Rodau, tf. kommunikationschef till Aftonbladet.

Felet upptäcktes natten mot tisdagen och när problemet upptäcktes skickades en så kallad rättningsfil ut för justering av beloppen. Det tar ett tag innan det syns korrekt på ens konto. Swedbank ber om ursäkt och säger att det "inte ska hända igen".

Om kunder ändå upptäcker att beloppen inte justerats uppmanas man att kontakta sin bank.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!