Coronaviruset orsakar telefonkö hos Vårdguiden
Coronaviruset orsakar telefonkö hos Vårdguiden - Foto: Fredrik Sandberg & Mikael Fritzon/TT

Corona orsakar högt tryck på vården – många fast i telefonkö

Oro över coronaviruset gör att trycket ökar på Vårdguidens telefonlinjer. Nu kommer många inte fram vilket innebär en patientrisk.


I Skåne kan du ringa Vårdguiden på 1177 för att få råd eller vägledning av erfarna sjuksköterskor, skriver Sydsvenskan.

Uppskattningsvis rings det 1 200 samtal per dygn till Vårdguiden i Skåne. För tillfället är det tusentals samtal varenda dag.

Vissa som ringer hamnar inte ens i telefonkö, vilket innebär en patientrisk för svårt sjuka personer.

– För närvarande har vi 240 samtal i kö. När köerna är som värst är väntetiden runt en timme och 45 minuter, säger Malin Zachariassen, sjuksköterska på Caroli City, till Sydsvenskan.

Det är högt tryck på sjukvården för närvarande. (Martina Holmberg/TT)

ORON ÄR STOR

Sjukhuset har ett 15-tal sjuksköterskor som tar emot samtal från oroliga människor.

– Många ringer för att de har träffat personer som besökt smittriskområden, men ibland är det väldigt långsökta frågor, säger Malin Zachariassen.

Hon råder dem oftast att vänta med att söka vård, men att vara vaksam på influensaliknande symptom. Hon berättar att många samtal nästan är terapiliknande.

Sune Svensson som är verksamhetschef på sjukhuset vill minimera de rena terapisamtalen.

– Oron är stor. Jag förstår att folk vill ställa frågor, men vi har en oerhört pressad situation just nu, säger han till Sydsvenskan.

Mer läsning om coronaviruset:

Italien stänger skolor i hela landet – på grund av coronaviruset

Regeringens nya drag i coronakrisen: Sänkta löner

Norsk tv-präst bad om pengar – för att skydda tittarnas barn mot corona

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!