Oskar under förarutbildningen 2009.
Oskar under förarutbildningen 2009. - Foto: Privat

Busschaffisen som tar med sig jobbet ut på nätet

Han är barndomskompis med "den glade tunnelbaneföraren", och älskar att nörda ner sig i kollektivtrafiksfakta. Nu kan du följa hans jobb på Twitter.


Den glade tunnelbaneföraren

En annan lokalkändis i Stockholms kollektivtrafik är Henrik Montin, vars fansida på Facebook ("Den glada tunnelbaneföraren på röda linjen") fått över 7 000 likes. Han och Oskar Jalkevik är barndomsvänner.

– När jag gick på högstadiet träffades vi. Vi hade samma humor, brukade skämta mycket med varandra. Han lyfte mig mycket. Vi började jobba inom SL oberoende av varandra, men vi är samma glada typ av förare, berättar han.

På flygplan brukar man få veta att mer information om själva resan står att finna på skärmarna i sätet framför en. Att samma tjänst saknades för bussarna i Stockholms lokaltrafik tyckte busschauffören Oskar Jalkevik var tråkigt – och börja twittra om sitt jobb.

– Vid något tillfälle har jag ropat ut i högtalarna att ”vill du läsa mer om resan kan du göra en internetsökning på BussOskar”. Då är det alltid några resenärer som börjar följa mig, berättar han för Nyheter24.

Ja, under användarnamnet @BussOskar har Oskar samlat ihop ett hundratal followers på Twitter, och de får veta allt om vardagen som busschaffis. Han har inspirerats av polisens arbete med sociala medier, och vill på samma sätt kunna berätta mer om sin vardag.

– Det är ett vanligt yrke som många tycker och tänker saker om, men inte vet så mycket om. Där skulle jag kunna bidra. Visst, många som följer mig är bussnördar, men också vanliga resenärer ska kunna bli lära sig något nytt.

"Där går han faktiskt över gränsen"

Såväl anekdoter som tankar om hur busstrafiken kan utvecklas och förbättras ryms bland hans tweets. Själv är han sedan länge en kollektivtrafiksnörd som alltid gillat att fördjupa sig i Stockholmstrafiken.

– Jag brukar gå igenom nya tidtabeller så fort de publiceras. Då hittar man olika nyheter, typ ”aha, den turen är senarelagd tio minuter”, och så twittrar jag det. Det är väl ganska nördigt antar jag, säger Oskar och skrattar.

Hos arbetsgivaren, Keolis, är han känd som en uppskattad chaufför.

– Vi får in massor av åsikter från resenärerna, både ris och ros, och Oskar är en av de förare som enbart fått ros, berättar Keolis Sveriges kommunikationsdirektör Helena Reinhagen för Nyheter24.

Att deras förare använder sociala medier ser Reinhagen som en fördel, om de följer policyriktlinjerna man satt upp. Men att hänvisa till sitt Twitter-konto i högtalarna, det tycker hon är att gå steget för långt.

– Högtalarna är till för reseinformation, och kan man dela med sig av någon liten kommentar som lättar upp en regntung morgon är väl det bara positivt. Men behöver man mer information om resan kan man gå in på SL.se. Hänvisar man till BussOskar, då har man faktiskt gått lite över gränsen.

Säkerheten först

Oskars sociala media-användande får heller inte bli en trafikfara, men det är han själv noga med att se till.

– På Keolis är det tydligt att när man kör eller står stilla på hållplatser, då är det ingen mobil. Men ibland är turen bara 10-15 minuter, och då har man 5-6 minuter över till att göra vad man vill. Då brukar jag passa på att twittra. Men tycker det är jätteviktigt att man håller på reglerna, understryker Oskar.

Helhetsintrycket av det Oskar gör med sociala medier och sitt jobb är Helena Reinhagen på Keolis Sverige nöjd med.

– Generellt sett tycker jag det Oskar har gjort är bra för att profilera föraryrket och oss som företag. Jag ser en potential i det han skriver, något vi kanske skulle kunna använda mer medvetet för att profilera bussföraryrket, säger Reinhagen.

Och strax efter att vi pratat i telefon dyker så en ny tweet upp i Oskars flöde, som kanske skvallrar om än mer aktivitet på nätet framöver: 

Här kan du se den Youtube-film som Oskar gjort om sitt jobb - följ med bakom kulisserna:

SL
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!