Här är den kaxiga, svenska utmanaren.
1 av 4
Här är den kaxiga, svenska utmanaren. - Foto: Faksimil / Socialmist
Sebastian Regfeldt, brand manager.
2 av 4
Sebastian Regfeldt, brand manager. - Foto: Socialmist
Tonvikten ligger mycket på musiken.
3 av 4
Tonvikten ligger mycket på musiken. - Foto: Socialmist
Så här ser Socialmist ut i mobilen.
4 av 4
Så här ser Socialmist ut i mobilen. - Foto: Socialmist

Svenska Socialmist ska utmana Facebook – snart släpps den

"Den svenska Facebookutmanaren" står till sist i startgroparna för lansering – två år efter betatestandet. Socialmist är på väg ut på marknaden med ett helt nytt utseende. – Responsen på nya temat har varit otroligt bra, säger brand manager Sebastian Regfeldt till Nyheter24.


Vad är Socialmist?

"Socialmist är ett socialt nätverk som låter människor fånga vackra historier och använda kraften i musik för att uttrycka sig inför sin publik"

- Översatt ur företagets officiella beskrivning.

Företaget grundades av entreprenören Marcus Wiberg och verksamheten är baserad i polska Krákow men utvecklades av Wiberg i Särö i Kungsbacka kommun.

Tidslinje Socialmist

27 augusti 2011: Nyheter24 intervjuar grundaren Marcus Wiberg

5 september 2011: Uppgifter om samarbete mellan Facebook och Spotify – en idéstöld från Socialmist?

25 november 2011: Nyheter24 publicerar de första bilderna på Socialmist

22 februari 2012: Lanseringen av betaversionen skjuts upp

7 augusti 2012: Betaversionen lanseras

28 april 2014: En helt ny version av Socialmist, med ett ljust och fräscht tema, lanseras

SVERIGE. I augusti 2012 lanserades en betaversion av den svenska Facebookutmanaren Socialmist, en kaxig utmanare med målet att "inom några år" ha en miljon användare.

Två år senare står de svenska killarna redo att lansera på riktigt – med en helt ny design. Temat har gått från mörkt och dystert till ljust och fräscht.

– Våra användare klagade främst på begränsningar med Grooveshark (musiktjänst, reds. anm.) och stödet på enheter, säger Sebastian Regfeldt, brand manager, till Nyheter24.

"Responsen har varit otroligt bra"

Anledningen till den nya designen är främst läsbarheten.

– Vi tappade för mycket läsbarhet på våra mobila plattformar i dagsljus och vi kände oss mer bekväma med en fräschare touch.

Färgvalet föll på orange, som nu går som en röd tråd genom hela Socialmist, oavsett plattform.

– Responsen på nya temat har varit otroligt bra både externt och internt, säger Regfeldt.

Utmanar Facebook: "Go big or go home"

Målet är fortfarande att kunna konkurrera på en bred internationell marknad – med bland annat jätten Facebook.

– Indirekt kommer vi absolut bli en utmanare till flera sociala nätverk, inte bara Facebook, men vi har satsat helt på att gå vår egna väg. Vår tjänst kommer att ge ett helt nytt perspektiv på hur människor världen över kan uttrycka sig via sociala medier.

Även om fokuset i början kommer att ligga på Sverige menar Regfeldt att det inte går att rikta in sig på vissa länder eller regioner.

– Vi tänker stort redan från början, och det kommer att spegla av sig. Go big or go home, säger han.

Socialmist vill vara en "drivande faktor" när det kommer till utveckling på sociala medier.

Integrerar Soundcloud

Till lanseringen den 28 april har Socialmist integrerat ljudplattformen Soundcloud, något som de svenska skaparna är mycket nöjda med. Att kunna integrera musik på ett enkelt sätt har länge varit ett av målen. De vill låta användarna förmedla känslor med hjälp av musik.

– Vår vision ligger helt i linje med deras tjänst, och att kunna erbjuda folk möjligheten att hitta ny musik och plocka fram nya trender är någonting vi ser mycket fram emot. Det kunde inte bli mer rätt för oss.

Med Socialmist vill skaparna också inspireras av en minst sagt het debatt – den om integritet och upphovsrätt på nätet.

– Det är områden vi valt att lägga mycket fokus på, men mer än så kan jag inte säga just nu, säger Regfeldt.

Så här ser nya Socialmist ut – se trailern inför lanseringen:


/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!