"Reklam är som en kall psykopattrasa"

Sonja Abrahamsson ber om innehåll istället för yta och undrar varför företag envisas med reklam på retuscherade modeller och tillverkar barnkläder som inte ser ut att vara för barn.


Denna text är en krönika med åsikter som är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Sonja Abrahamsson

Sonja Abrahamsson är 27 år gammal, bor i Kungälv och har två barn. Förutom att skriva krönikor för Nyheter24 bloggar hon på hejsonja.se  twittrar som hejsonja och gör radiokrönikor för Morgonpasset Helg.

Det är svårt att komma undan. Nästan överallt där man går, lever och står lägger sig reklam över våra ansikten som en kall psykopattrasa. Den sprider tydliga budskap, för tydlighet är deras motto: Det här kan du inte leva utan, så här blir du mer än bara acceptabel, på det här sättet blir du beundransvärd.

Alla vet att inte ens modellerna är goda nog för produkterna - de retuscheras och fixas till och datoranimeras in i det sista. Det ska se snyggt och attraktivt ut, det ska tilltala målgrupperna, det ska säljas, säljas, säljas.

När jag säger psykopattrasa så säger jag det verkligen med betoning på psykopat. Psykopater har nämligen oerhört svårt att sätta sig in i andras behov och de tänker oftast enbart på vad de själva har att vinna ur sina relationer. De ser ut sina offers svagheter, och använder dessa svagheter till att manipulera till sin egen fördel - men aldrig utan att säga att det är för offrets skull som de gör det.

Vi är väldigt många som har försökt säga att vi inte tycker om reklamen. Vi har sagt att vi inte tycker om att modeller som ser ut på endast ett sätt, att vi ogillar hur barnkläder designas och visas upp orimligt olika i kataloger, att vi inte alls behöver vissa saker. 

Vi har till och med sagt att det vi matas med är sjukt. Men vad får vi tillbaka? 

”Ni vill visst ha det så här. För det kan vi se på den och den statistiken”. 

När vi säger ”men det stämmer ju inte? Vi vill ju verkligen inte”, så får vi ”det vill ni visst det”, som svar. 

Det är som ett ”din mun säger nej, men dina ögon säger ja” rätt upp i ansiktet på oss. Och i det läget rycker många av oss på axlarna. Okej då. Vi vill tydligen det här. Vi har bett om det. Det är oss det är fel på.

Vi ber om innehåll i stället för yta varje dag. Ofta passivt, men ibland med styrkan från botten av våra lungor. När svaren från företagen lyder ”ni vet uppenbarligen inte vad ni vill, för vi skulle aldrig göra så här om ni inte bad om det”, ska ni veta att vi inte står värnlösa inför det här. Vi har en styrka, och den styrkan ligger i att se det för vad det är: En lögn. 

Vi behöver inte det och det för att bli acceptabla. Vi föddes beundransvärda. Allt som påstår något annat är bara brus. Vet det. Förstå det.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!