"Det finns spel som inte är sexistiska"

Hanna Fridén skriver om några bra exempel på gaming utan sexism.


Denna text är en krönika med åsikter som är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Hanna Fridén

Hanna Fridén är föreläsare och frilansskribent. 

Följ henne på Twitter.

I mina två senaste krönikor här påNyheter24 har jag tagit upp en väldigt problematisk kultur somexisterar inom gamingvärlden gentemot kvinnor, en kultur som ärväldigt hård, sexistisk och ofta skrämmer bort unga kvinnor frånspelvärlden och allt som hör till. Det är viktigt att tänka påden här problematiken, och arbeta för att få en bättre kultur,och i den här krönikan vill jag fokusera på områden inom gamingdär det faktiskt fungerar bra.

Alla spelforum behandlar inte kvinnorsom om de är tomma, livlösa polygoner på en skärm. I många delarså behandlas kvinnliga spelare exakt likadant som de manliga – Detvill säga som individer.

Ett spel som jag, och många andra inomgaming tagit upp som ett positivt exempel på att en bättre kulturär spelet Minecraft. Där har vi inte en situation där 80% av spelarnaär killar, utan spelarna är mycket mer jämt fördelade över kön.Förutom det så är Minecraft ett väldigt unikt spel i avseendetatt det är nästan fullkomligt könsneutralt. Det finns ingastereotypiska alfahanar, det finns inga sexbomber till nymfer. Detfinns ingen prins på en vit häst, det finns ingen ung mö i nöd.Den enda av bestämt kön är Steve, en karaktär man aldrig ensmöter i spelet, utan bara ett standardutseende man har när manförst startar spelet som nästan alla spelare kvickt byter ut. Ingakaraktärer, djur eller monster i spelet har ett kön. Det finnsinget hos en enda polygon som talar om varken kvinnligt eller manligt– Det är bara karaktärer som spelaren själv kan bestämma vad deär, om de ens vill det, för det är relativt sällan man hörvarken "hon" eller "han" om något annat än enspelare.

Det finns en del tillägg till speletsom folk utvecklat där drag som bestämmer kön läggs till, men jaghar i ärlighetens namn aldrig sett en enda spelare använda dem.Folk tycker oftast att de är lite konstiga, och ställer frågan:"Alltså, eh, jaha. Vadfan ska jag använda det här till?Poänglöst."

Det här är en extremt uppfriskandeattityd att se inom en kultur som annars är väldigt hård ochsexistisk gentemot det kvinnliga könet. Inom en kultur där enkvinna som ställer samma fråga oftast blir flejmad rejält och sessom totalt knäpp i huvudet när hon ifrågasätter varför dekvinnliga karaktärerna måste vara sexbomber utan en annan roll ispelet än att vara där som en läcker utsmyckning. Istället ärfrågan: "Vad ska det här vara bra för då?" norm, ochdet ses som extremt konstigt att vilja sätta fyrkantiga bröst,mindre midja och större höfter på en del av karaktärerna ispelet.

Andra spel som är värda att nämndaär spel som Portal. Du som spelare är en robot, och leds genomuppdrag av en robot med en kvinnlig röst. Men fortfarande en robot.Det finns inget sexualiserande i spelet alls, det finns ingakvinnliga biroller som är där för att räddas, inga manligahuvudkaraktärer som styr spelets gång. Det handlar bara om spelet,och bland dess spelare råder samma attityd som tidigare nämnd.Varför skulle man behöva lägga till sexiga tjejer? Eller hårdaalfahanar? Konceptet känns extremt främmande och konstigt.

En del spelutvecklare påstår att detinte går att sälja spel utan stereotypiska ingredienser. Med tankepå vilken framgångssaga Minecraft är, och hur populära spel somPortal är, så är det enkelt att konstatera att det är något somspelbranschen bara hittat på. Det finns ingenting som säger att ettspel som inte drivs av könsstereotyper inte skulle fungera, tvärtomså brukar de dessutom locka till sig en grupp som spelbranschenannars ignorer – De kvinnliga spelarna. Det är helt enkeltbetydligt mer kul att spela ett spel där man inte är reducerad tillett objekt, och att umgås inom en kultur där man behandlas som enmänniska istället som en samling tomma polygoner.

Med tanke på vilken otroligt storskillnad det är på spelarkulturen från spel till spel så kan maninte bara påstå att det handlar om en kultur som spelarna skaparsjälva. Spelföretagen själva kan bidra otroligt mycket till denkultur som byggs till spel de väljer att utveckla. Man behöverabsolut inte gå så långt att man bara skapar könsneutrala spel,men om man ser till att ge manliga och kvinnliga karaktärer enstörre bredd, så gör det otroligt mycket bara i sig. Det är syndatt stora delar av spelbranschen fortfarande räds detta, och jagönskar att de lär sig se till de framgångssagor som finns somtrotsar gamla normer, och lär sig att inse att könstereotyper inteär ett måste om man ska sälja sina spel. Det finns bara ett endamåste om du ska lyckas med ett sälja ett spel: Gör ett jävligtbra spel.

/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!