Kunderna rasar på McDonald's alla hjärtans dag-kampanj
Kunderna rasar på McDonald's alla hjärtans dag-kampanj - Foto: Mike Stewart/Alan Diaz/TT

Kundernas skarpa kritik mot McDonald's nya kampanj: "Hjärntvättade"

På alla hjärtans dag släppte McDonald's i USA en ny kampanj ihop med världsstjärnorna Cardi B och Offset. Den möter nu massiv kritik i sociala medier.


McDonald's nyheter och tillfälliga kampanjer tenderar ofta att engagera kunderna. 

På samma sätt har deras beslut att ta bort produkter ur sitt sortiment rört upp känslor historiskt. Här kan du läsa mer om kundernas ilska när McDonald's tog bort ett populärt tillbehör.

McDonald's nya kampanj får kritik

På alla hjärtans dag gick McDonald's i USA ut med ett nytt storslaget samarbete. Då fick världsstjärnorna och kärleksparet Cardi B och Offset handplocka en meny som sedan dess har sålts i speciella påsar med deras artistnamn på. 

Men det landade inte helt väl bland kunderna. Sedan lanseringen har tusentals missnöjda kunder vänt sig till McDonald's Instagramkonto med sin kritik. 

Många anser att portionen, som marknadsförs som "perfekt för dejtkvällar" är för liten för två. Andra har ledsnat på kändiskampanjer som bara innehåller vanliga produkter från menyn, och inga nyheter.

Kundernas ilska: "Så patetiskt"

Så här låter det i kommentarsfältet:

"När ska vi få nya produkter på menyn, det är alltid någons "måltid" nu och det är bara samma saker på menyn. Jag blir utbränd."

"De här människorna är så hjärntvättade som knappt kan vänta på att få köpa den här menyn, som att de aldrig ätit Mcdonald's förut."

"Den nya "menyn" är bara en samling av burgare, pommes och dessert som försöker få dig att köpa mer än du behöver eller vill ha för att det är en "special-meny". Så patetiskt"

"Berättade om det här för min familj och vi kommer inte äta här längre. Vad fan tänkte ni när ni valde att marknadsföra en tjej som gjorde en låt som heter WAP på samma ställe där barn köper "happy meal". Bättra er Mcdonald's, det här räcker inte."

Flera restauranger vägrar sälja måltiden

Utöver kundkritiken har flera franchiseägda McDonald's-restauranger runt om i USA valt att inte sälja kampanjmåltiden.

Enligt Wall Street Journal beror det på att man inte vill förknippas med de omstridda artisterna och deras låttexter, som de inte anser klingar bra med kedjans familjevänliga image.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!