Spotify planerar att ta över Kina

Men experter tror att musiktjänsten kommer bli en flopp i världens folkrikaste land.


Spotify arbetar sig effektivt mot ett internationellt herravälde.

Nu planerar det svenska företaget att släppa sin musiktjänst i Kina men Liu Ning, huvudanalytiker på det kinesiska företaget BDA som gör konsult-och marknadsundersökningar, är kritisk till idén.

– Många lokala webbsidor har redan samma kostnadsfria musikservice i Kina. Jag tror inte att Spotify kommer bli populärt här, säger Ning till DigitalMedia.

Spotify saknar också ett omfattande utbud av kinesisk musik och många spekulerar i att musiktjänsten kommer bli utkonkurrerad av sökjätten Baidu som erbjuder gratis, än dock olaglig, nedladdning av MP3-filer.

Men Sean Leow, en av grundarna bakom det kreativa nätverket Neocha.com, tror att Spotify kan bli en hit ändå.

– Jag tycker att Spotify är den bästa musiktjänsten; det har ett av världens största utbud av musik, säger Leow till DigitalMedia. Men de kinesiska användarna är inte vana att betala pengar. Jag tror att deras kostnadsfria tjänst skulle kunna gå bra i Kina men premiumtjänsten skulle få det svårare, förklarar Leow.

Hur den kinesiska regeringen planerar att censurera låttexter med mindre önskade budskap är oklart. Kanske drar de till med det amerikanska censureringspipet när ord som "T*iwan" och "T*bet" nämns.

Skrivet av:

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!