Varannan pilot sover på jobbet. Personerna på bilden har inget med artikeln att göra.
1 av 2
Varannan pilot sover på jobbet. Personerna på bilden har inget med artikeln att göra. - Foto: Leif R Jansson/Scanpix
Hörde jag snarkljud från cockpit?
2 av 2
Hörde jag snarkljud från cockpit? - Foto: JOHAN NILSSON / SCANPIX

Piloterna sover i luften

I Danmark har varannan pilot somnat i luften.  


DANMARK. En undersökning gjord bland piloter i Danmark visar att de har för vana att sova när planet är i luften.

Orsaken är trötthet och de långa arbetsdagarna.

33 av de 61 tillfrågade medgav också att de begått fel som i förlängningen kunnat leda till katastrofer.

Det är den danska tidningen Politiken som har frågat piloter från Ryan Air, SAS, Cimber Sterling, Norweigan, Esay Jet och Cook Airlines.

Bland några av felen som begåtts nämns att piloterna glömt att sänka farten inför landning och tvingats avbryta.

Ibland har de även glömt att fälla ut landningsstället.

– Vi är trötta, och vi gör fel. Det är därför vi är två – och har checklistor att följa. Samma villkor gäller över hela Europa, och nu kommer det snart nya, ännu tuffare, arbetstidsregler inom EU, säger Johan Glantz, som är pilot och vice ordförande i den svenska flygsäkerhetskommittén, till Aftonbladet.

Piloterna har för vana att turas om att sova under flygningen men ibland händer det att båda somnar.

Undersökningen visar också att piloterna beställt väckning från personalen ombord.

Enligt Johan Glantz så får de vila och blunda lite när det flyger. Men aldrig somna.

– Jag är orolig. Det kan mycket väl hända någonting, även om det inte behöver vara något stort, säger piloten Johan Glantz.

Piloter kan ha arbetsdagar på 10 till 14 timmar, fem dagar i rad. Men inom EU kommer nu tuffare arbetstidsregler.

Då kan piloterna få jobba 16 timmar per dygn.

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!