- Foto: Pexels & Jessica Gow/TT

Posten-anställd avslöjar: Det blir kunder argast över

Många som arbetar inom service-yrken kan känna igen sig i att träffa arga kunder. Men vad är det egentligen som de är arga över?
– Mycket kommentarer trots att vi nästan aldrig har något med saken att göra, säger Fredrik Borgström som arbetar på ett postombud.


Många som arbetar inom ett kundservice-relaterat yrke kan nog känna igen sig i att behöva hantera jobba situationer med arga kunder. Ibland är de arga för något som man själv faktiskt har gjort fel, men i många fall händer det att kunder blir arga på något som man inte kan påverka. 

Ett sådant yrke är att arbeta på posten. Nyheter24 har pratat Fredrik Borgström, som jobbar på ett postombud, och är van med att träffa arga och sura kunder. Han avslöjar vad kunder blir argast över.

Paket som slarvas bort och går sönder 

Borgström berättar att det sällan händer att paket försvinner eller går sönder. Men de få gångerna det händer blir kunderna rasande. Och även om det inte är Borgström som har tappat bort paketet får han möta kundens ilska, eftersom det är han som står bakom disken.

– Man har blivit kallad ett och annat och fått höra mycket kommentarer trots att vi nästan aldrig har något med saken att göra. Men jag kan också förstå kundens frustration när man beställt ett paket som förstörts eller försvunnit, det skulle ju inte jag heller uppskatta men det är just när kunden blir så upprörd att den börjar hoppa på en som person som det känns jobbigt.

Kundens vidriga upptäckt i Icas hallon: "Slängde skiten"

Tre saker brevbärare stör sig på: “Det var jättekonstigt”

Paketutlämning. Foto: Anders Wiklund/TT

Detta blir kunder argast över 

Men paket som försvinner och går sönder är faktiskt inte det som kunder blir argast över. Det är i själva verket något som de själva ansvarar över.

– Det som folk blir mest arga över är just det med legitimation. Om din legitimation är trasig, är den inte giltig. Om din legitimation har gått ut, är den inte giltig. Om din legitimation inte stämmer överens med namnet på paketet, får vi inte lämna ut. Speciellt den sista är den som folk blir mest arga över. 

Han berättar att det vanligt scenario som händer dagligen är att nygifta par ska hämta ut paket men att efternamnet på paketet och på legitimationen inte stämmer överens. 

– Eftersom att det är två olika namn så får jag inte lämna ut paketet till dig, om du inte visar upp papper på namnbytet. Detta tycker många är helt sjukt och utskällningarna man har fått pga detta är för många. De säger att de vill prata med din chef, att de ska ringa butiksägaren, anmäla oss och så vidare.

Postens vädjan till par som hämtar paket: "Händer dagligen"

Skräckfynden i svenska matbutiken: Råttbajs och varmt kött

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!