Modellen Jennie Runk lovordar H&M.
1 av 4
Modellen Jennie Runk lovordar H&M.
Här är bilder från sommarens kampanj.
2 av 4
Här är bilder från sommarens kampanj.
De senaste åren har företaget kritiserats för att ha anlitat "ohälsosamt smala" modeller.
3 av 4
De senaste åren har företaget kritiserats för att ha anlitat "ohälsosamt smala" modeller.
Jennie Runk hoppas att fler företag tar efter H&M.
4 av 4
Jennie Runk hoppas att fler företag tar efter H&M.

H&M hyllas för ny baddräktsmodell – "har normal kropp"

Klädföretaget H&M:s val av ny baddräktsmodell får beröm i sociala medier. Modellen Jennie Runk anses ha "en normal mänsklig kropp" till skillnad från H&M:s tidigare modeller.


"Gör plagg i alla storlekar"

Tidigare i veckan har H&M varit i blåsväder efter ett öppet brev som blivit populärt i sociala medier. 

Linda Hörnfeldt, 33, fick nog av att inte hitta de kläder hon ville ha i de storlekar som passade henne.

"Ni säger till våra unga och barn att om du råkar hamna över storlek 42, då är du inte värd att klä dig som du vill", skrev Hörnfeldt vilket fick H&M att gå ut med en kommentar.

De senaste åren har H&M fått hård kritik för att ha anlitat "ohälsosamt tunna" modeller till sina baddräktsreklamer.

Årets val av modellen Jennie Runk har dock mötts av hyllningar – både av publiken och Runk själv. I ett mejl till Wall Street Journal skriver modellen att hon önskar att fler företag gör som H&M i framtiden.

”Jag talar inte om den diffusa linjen mellan olika knäppa storlekar. Jag skulle älska att se varje slags kvinna representerad på ett rättvist sätt inom mode och reklam”, skriver hon.

"Kan illustrera vår kollektion"

Klädföretaget hävdar emellertid att valet av Runk inte har med kritiken de senaste åren att göra.

– Vårt mål är inte att trumma ut ett budskap eller visa upp ett ideal utan att hitta en modell som kan illustrera vår kollektion på ett inspirerande och tydligt sätt, säger H&M:s talesperson Jennifer Ward enligt Resumé.

/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!