Reklamen går mot cigarett-hållet.
1 av 4
Reklamen går mot cigarett-hållet. - Foto: TT-montage
Ett lagförslag som passerat i San Francisco.
2 av 4
Ett lagförslag som passerat i San Francisco. - Foto: ANDERS WIKLUND / TT
Kommer gälla alla sockriga drycker.
3 av 4
Kommer gälla alla sockriga drycker. - Foto: ANDERS WIKLUND / TT
Men läsklobbyn är inte helt nöjda.
4 av 4
Men läsklobbyn är inte helt nöjda. - Foto: ANDERS WIKLUND / TT

Här ska läskreklamen märkas med varning

Ny lag ska göra att man måste sätta varning på all annonsering.


Lagstiftare i San Fransisco röstade på tisdagen igenom ett förslag om att det ska vara krav att skriva med varningstexter vid marknadsföringen av sockriga drycker. Lagen ska träda i kraft under sommaren vilket innebär att all reklam för till exempel Coca cola måste vara försedd med en varning.

Texten som annonseringen måste bära lyder:

"Varning: Att konsumera drycker med tillsatt socker bidrar till fetma, diabetes och karies. Det här är ett meddelande från staden och länet San Francisco", skriver Time.


Bildkälla: TT Bild

Lagen tillkommer för att förebygga framtida hälsoproblem för stadens invånare. Vissa ser den som en inskränkning i friheten, och enligt flera medier hotar läsklobbyn, som är mindre nöjda, med stämning.

/
/
/
USA
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!