Kände du till den här bakteriefällan på restaurang?
Kände du till den här bakteriefällan på restaurang? - Foto: Stella Pictures

Bakteriefällan på restauranger som gästerna missar – är smutsigare än toaletten

Att tvätta händerna noga, inte äta av mat som varit på marken och dubbelkolla att bordet är avtorkat – det gör nog många som går på restaurang, för att undvika smuts. Men visste du att det finns en okänd bakteriefälla som i stort sett alla restaurangbesökare rör vid?

Att ducka alla källor till bakterier och smuts genom livet är omöjligt, och i många fall kan "lite skit" trots allt rensa magen.

Vad många inte vet är att även ditt hem kan bli grogrund för en stor mängd bakterier. Här kan du läsa mer om en stor bakteriefälla i ditt sovrum – som är smutsigare än en toalettsits.

Dolda bakteriefällan på restauranger

Även bland de mer allmänna ytorna finns det doldisar på bakteriefronten, exempelvis på restauranger. Där kan både toaletter, ketchupflaskor och isbehållare vara fulla av smuts.

Men vad många inte känner till är att även menyerna är hem åt stora mängder bakterier. De används av i stort sett alla besökare, och görs i regel inte rent mellan gästerna. Det visar en studie som Paul Dawson, livsmedelsforskare och professor på Clemson University gjort.

Studie visar: Menyerna är smutsigare är toaletterna

Studier som Cleaning & Maintenance Management, CMM, tagit del av visar att menyer på restauranger kan ha upp till 185 000 bakterier per kvadratcentimeter – betydligt fler än på toaletterna.

Allra smutsigast är menyerna i plast. Där kan vätskor inte sjunka in utan ligger kvar på menyernas yta betydligt längre.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Är restaurangbakterierna farliga?

De goda nyheterna i sammanhanget är att majoriteten av bakterierna som Dawson och hans forskargrupp lokaliserade på menyerna är ofarliga.

När de kontaminerade menyer med E.colli-bakterier tog sig bara 11 procent av dessa över till besökarnas händer. Det var dessutom bara en liten andel bakterier som överlevde längre än en, till två dagar.

Till CNN säger Donald Schaffner, livsmedelsbiolog på Rutgers University, att han sällan hör om människor som blir sjuka av restaurangbakterier.

– Men människor måste vara medvetna om problemet och utvärdera sin risknivå baserad på situationen, säger han.