Grottfiskar: blinda, bleka och förvånansvärt användbara när man vill studera psykiska sjukdomar - Foto: Wikimedia Commons
De reagerar nämligen ganska likt människor på olika psykofarmaka
De reagerar nämligen ganska likt människor på olika psykofarmaka - Foto: Wikimedia Commons

Blinda, bleka och kan lära oss mer om schizofreni – möt forskarnas nya favvofisk

Det verkar som att vi är mer lika grottfiskar än vad man kanske kan tro

Fiskar som lever i grottor är intressanta på massa sätt, bland annat för att de saknar ögon. Men nu verkar det som att de även kan vara viktiga för att förstå vissa psykiska sjukdomar hos människor.

Det är Science som skriver om den intressanta upptäckten. Det japanska forskarteamet har sett att fiskar som bor i grottor visar på mer antisocialt beteende än sina nära släktingar som inte lever i grottor. Därför är grottfiskar intressanta i experiment om exempelvis autism och schizofreni.

Det forskarna har gjort är att ge grottfiskar olika psykiatriska mediciner, och studerat deras beteende. Tydligen reagerar grottfiskar ganska likt människor, och börjar exempelvis simma mindre och sova mer.

Det kan verka konstigt att jämföra fiskar och människor eftersom vi skiljs åt av mer än 400 miljoner års evolution. Men när det gäller generna som visar på exempelvis schizofreni så finns över 90 procent även i grottfiskarna.

Självklart kan man inte översätta direkt det som gäller för grottfiskar till människor, men fortsatta försök kan lära oss mer om hur vår hjärna funkar. Forskarnas förhoppning är att men genom att studera grottfiskarna skulle kunna veta mer om vilka gener som orsakar sjukdomar som exempelvis autism och schizofreni.

Vi kan lära oss mycket av fiskar. Kolla in de här fiskarna som, åtminstone delvis, fortsätter att leva efter döden. Mindre omvälvande, men ganska kul, är den här ormen som bara har en riktigt dålig dag.

Känner du dig som en grottfisk idag?