Hon är född i Täby 1968.
1 av 9
Hon är född i Täby 1968. - Foto: Thomas Salme
Annie Seel, 42, är Sveriges mest berömda motorcykelförare.
2 av 9
Annie Seel, 42, är Sveriges mest berömda motorcykelförare. - Foto: Thomas Salme
Vinterlandskapet ersätts snart av karg öken - på motorcykel.
3 av 9
Vinterlandskapet ersätts snart av karg öken - på motorcykel. - Foto: Thomas Salme
Snart är det dags för ett nytt Dakarrally.
4 av 9
Snart är det dags för ett nytt Dakarrally. - Foto: Thomas Salme
Hennes sport bryr sig nästan ingen om i Sverige - men i världen är Formel 1 näststörst efter fotbollen. 
– Och därefter kommer Dakarrallyt om man ska tro tittarsiffrorna, säger Annie Seel till Nyheter24.
5 av 9
Hennes sport bryr sig nästan ingen om i Sverige - men i världen är Formel 1 näststörst efter fotbollen. – Och därefter kommer Dakarrallyt om man ska tro tittarsiffrorna, säger Annie Seel till Nyheter24. - Foto: Thomas Salme
6 av 9
- Foto: Thomas Salme
Annie Seel vann 2010 års Dakarrally i damklassen. Snart är det dags igen.
7 av 9
Annie Seel vann 2010 års Dakarrally i damklassen. Snart är det dags igen. - Foto: Thomas Salme
8 av 9
- Foto: Thomas Salme
9 av 9
- Foto: Thomas Salme

Hojade upp för Mount Everest

Nyheter24 möter Sveriges modigaste kvinna.


STOCKHOLM. Annie Seel har slagit sönder kroppen, tagit rekord på Mount Everest och är just nu världens bästa kvinna i sporten Enduro.

Nu är det återigen dags för ytterligare ett Dakarrally och Nyheter24 fick en exklusiv pratstund med "Rallyprinsessan" inför nästa stora äventyr.

Hon har från sin motorcykel slagit sönder sitt ansikte, hon har blivit räddad av helikopter, hon har avslutat lopp med bruten fotled och "har dragit på mig drygt 26 olika frakturer genom årens lopp."

För att förstå historien bakom Seel, måste man först dyka ner i den sport som fullständigt undgått Sverige, men som för världen utanför Öresund är en av de största som existerar.

– Fotbollen är i särklass störst i världen, sen kommer Formel 1, men efter det är det faktiskt Dakarrallyt om man ska tro på tittarsiffrorna, säger Seel till Nyheter24.

Dakarrallyt har under lång tid lockat miljontals tittare från hela världen under de veckor fordonen kör runt i norra Afrika under omständigheter som är svåra att sätta sig in i.

Men efter terroristattackerna mot World Trade Center har tävlingen flyttats till Sydamerika, och där har succén fortsatt, men nu måste deltagarna köra över Anderna på drygt 4 000 meters höjd.

Rallyt går ut på att köra från en punkt till en annan och ta sig dit så fort som möjligt. Hur man gör det, är upp till föraren själv.

Motorcyklisterna har det förmodligen svårast, de måste inte bara navigera samtidigt som de håller sig kvar på fordonet, de måste även samtidigt undvika "hålen och de olika sanddynorna som dyker upp överallt."

Från reklambyråjobb till äventyrare

Nyheter24 möter henne i centrala Stockholm. Hon hälsar med ett leende, en närvaro som är svår att inte bli avundsjuk på och med en energi som är svår att inte smittas av.

– Jag är jämt i farten, så har det alltid varit, berättar hon.

Hur kommer du överhuvudtaget in på att börja köra Enduro?

– Ja du, det är en väldigt lång historia.

Så sant som det var sagt.

Det hela började med att en ung Annie jämt klättrade i träd och konstant föll ner ur dem.

Hon berättar vidare hur hon kom i kontakt med motorcyklar:

– Jag minns det som igår när det var någon som lekte Evil Kenievel invid Täby Centrum och hur jag blev fullständigt slagen av det. Jag tänkte att jag måste skaffa mig en motorcykel.

Hon kämpade och slet, sparade och knegade och lyckades till slut komma över ett renoveringsobjekt till cykel.

– Sen fick inte mina föräldrar bort mig från varken garaget eller banorna.

Livet har tagit den modiga kvinnan har låtit motorcykeln ta henne världen över, genom olika cykler i sitt privatliv och njuter i dag av att äga och driva sin egen reklambyrå.

– Men jag mår som bäst när jag glider på stranden fram i 100 kilometer i timmen, kämpar för att hålla mig kvar på cykeln och försöker beräkna hur jag ska köra den närmaste milen.

Meriterna talar sitt tydliga språk. Hon blev bästa kvinna 2010 års upplaga av Dakarrallyt. Hon håller världsrekordet i högsta bestigning av Mount Everest - när hon under katastrofala omständigheter tog sig själv och motorcykeln upp till 5 305 meters höjd.

– Jag blev ju självklart höghöjdssjuk, hojen gick inte som den skulle och vädret var under all kritik. Men när vi nådde "base camp" vägrade jag erkänna mig besegrad. Jag skulle högre upp, och de sista meterna fick vi dra hojarna, vilket visade sig bli ett lyckats drag.

Hon har utöver det mängder med titlar och har fullständigt regerat rallycirkusen under 2010.

Men det är när man ser bilderna på nätet som visar hur illa det har gått ett par gånger, som det slår en hur ovettigt modig Seel är.

Ett klipp visar upp ett hål i marken, en kvadratmeter stort och drygt tre meter djupt. Det var in i detta hål Seel körde när hon sedan tvingades till undsättning av en helikopter.

Självklart kunde hon till slut avsluta loppet, ta sig hela vägen in i mål och vann damklassen i 2010 års Dakarrally och nu är hon snart på väg ut i öknen igen. Den 1 januari drar det stora äventyret igång på nytt.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!