Influencerföretagen vägrar svara på frågor om arbetsvillkor och tillverkning av produkter.
Influencerföretagen vägrar svara på frågor om arbetsvillkor och tillverkning av produkter. - Foto: Bildkälla: TT och Stella Pictures.

Kenza och Amanda Schulman vägrar svara på frågorna – möts av kritik

De senaste åren har influencers tagit mode och skönhetsvärlden med storm och lanserat sina egna märken och kollektioner. Många influencerföretag hävdar att bra arbetsvillkor för tillverkarna är ett måste, men de har svårt att bevisa detta.


Många influencerföretag är väldigt måna om att berätta att de står för bra arbetsvillkor och miljövänlig tillverkning av deras produkter. Men nu visar en granskning av organisationen Fair Action att många influencers döljer vilka deras leverantörer är.

Några exempel på dessa är Kenza Zouiten Subosic med klädmärket IvyRevel, Petra Tungårdens märke Adoore samt systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman som skapat Daisy Grace. 

Enligt Fair Action vill ingen av de ovanstående influencerföretagen svara på frågor kring hur arbetsvillkoren ser ut i fabrikerna där deras kläder tillverkas, eller i vilka länder arbetet sker. 

Kenza Zouiten och Hannah & Amanda är några av de som inte velat dela med sig av tillverkarna till deras klädmärken. Bildkälla: Instagram.

Transparens viktigt för kunder och arbetare

Fair Action skriver i ett pressmeddelande att problem som kan förekomma i klädfabrikerna i Asien kan vara sömmerskor som blir avskedade när de kräver rättvisa löner, orimligt hög produktionstakt samt sexuella trakasserier. 

I rapporten berättar Babul Akhter, generalsekreterare på Bangladesh industriarbetares förbund, att det hade varit mycket lättare att ha koll på hur arbetarna på leverantörsfabrikerna behandlas, och även kunna förmedla det till influencerna själva, om modeföretagen kunde publicera vilka deras leverantörer är. 

– Vår erfarenhet är att fabrikerna och styrelsen inte lyssnar på våra klagomål, men om vi kunde prata direkt med ägarna, så skulle de kunna ingripa, säger han i rapporten. 

Akhter berättar att fabriksägare enbart lyssnar på ägarna, det vill säga influencerna. Om förbundet som Akhter arbetar på lämnar in en klagoanmälan till arbetsdomstolen kan det ta upp till 3-4 år för att det ska ske en förändring, men om en ägare/influencer skulle göra det så skulle problemet kunna lösas på en vecka. 

I rapporten står det även att 80% av alla kunder i Europa vill veta hur och vart deras kläder tillverkas. 

Både kunder och arbetare skulle gynnas av mer transparens från modeföretagen. Bildkälla: TT och Stella Pictures.

Bianca Ingrosso mest transparent 

Rapporten fastslår att märket Bianca by Bianca Ingrosso är det mest transparenta företaget i undersökningen. Dom ska ha svarat på alla frågor som Fair Action hade, delat med sig av namnet på deras tillverkare, hur många som arbetar där och vad arbetarna tjänar. 

Bianca by Bianca Ingrosso har meddelat att alla deras produkter tillverkas i Kina. 

Bianca Ingrossos företag är det enda som varit helt och hållet transparent om tillverkningen i denna undersökning. Bildkälla: TT.

"Ta ansvar för kvinnor"

Elin Tjernström på Fair Faction säger att Hannah & Amandas märke Daisy Grace använder hashtaggen #sustainablefashion i sin marknadsföring, men är omöjliga att nå när de ställer frågor om tillverkningen.

Nu väntar vi på att de lägger i en ny växel och berättar för oss var kläderna tillverkas. Det är ett viktigt första steg mot att ta ansvar för kvinnorna som syr plaggen, skriver Fair Action.  

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

1 Jan 1970, 01:00