1 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
2 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
3 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
4 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
5 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
6 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
7 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
8 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
9 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
10 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
11 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
12 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
13 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
14 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
15 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
16 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
17 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
18 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
19 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
20 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
21 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
22 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
23 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
24 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
25 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
26 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
27 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
28 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
29 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
30 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
31 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
32 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
33 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
34 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
35 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
36 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
37 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
38 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
39 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
40 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
41 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
42 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
43 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
44 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
45 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
46 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
47 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
48 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
49 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
50 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
51 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
52 av 53
- Foto: Gustav Gelin/Festival24
53 av 53
- Foto: Emelie Persson/Festival24

När Stockholm började dansa

Dans Dakar och Summerburst bjöd på var sin sida av dansmusiken för en gigantisk stockholmspublik.


Lördagen den fjärde juni 2011 visade Stockholm att det kan vara en storstad i klass med de bästa i världen när vi pratar om dansmusik.

Att de båda festivalerna Summerburst och Dans Dakar är placerade exakt samtidigt är naturligtvis lite olyckligt.

En hel del folk hade nog kunnat hitta guldkorn på båda tillställningarna, trots att det på ytan är väsensskilda festivaler i allt från tilltal och område till vad publiken har i glasen och hur de klär sig. 

För även om det bara är två tunnelbanehållplatser emellan dem så är det är enormt mycket som skiljer dem åt.

Jag skaffade varsitt presspass och flängde runt emellan dem under dagen och kvällen, för att verkligen kunna konstatera kontrasterna på egen hand.

***

På Summerburst spelar svenska housegiganter som Dada Life, Avicii och Eric Prydz tillsammans med världsstjärnor som David Guetta och Calvin Harris (som dock missade flyget från London och fick nöja sig med att spela på nattklubben F12 senare på natten).

De nästan 15 000 personerna som köpt biljetter för 450 kronor dansar lyckligt inne på Stockholms Stadions plastmatta i bara överkroppar eller bikini, väldigt många bär svanktatueringar och nästan alla solglasögon till stekig progressive house som mixas med dansversioner av pophits med allt från Rick Astley till Benny Benassi (Dada Life) eller Kent och Depeche Mode (Prydz).

Köerna till serveringarna där man köper korv eller plastflaskeöl är långa och uppe på VIP-hyllan, som utgörs av en hel kortsida på den gamla OS-arenan, trängs Stureplans partyelit.

Där kan man köpa ett eget tält för en summa av 20 000 kronor, med ett tillägg på ytterligare några tusenlappar får man ett dryckespaket med rosévin och lite buffémat också.

Jag räknar till 40 små vita tält som alla är smockfulla med stekare och får känslan av att vara på Stockholmsveckan i Båstad.

I vimlet ser jag folk som komikern Mårten Andersson, radiolegenden Calle Dernulf, diverse av Stureplans krogprofiler samt moderate riksdagsmannen och ickevåldsförespråkaren Anton Abele.

Samtidigt ska jag villigt erkänna att det är en ganska fantastisk upplevelse att se nästan 15 000 människor hoppa i takt när Eric Prydz lägger på sin egna superhit Pjanoo.

Kanske är det den största svenska publik som någonsin har dansat tillsammans till en svensk house-DJ?

***

En kvart senare går jag av tunnelbanan vid Universitetet. I gröngräset ligger folk på filtar med lådvin och spelar trumpet.

Inne på Dans Dakars anspråklösa VIP-område sitter ett tjugotal av Stockholms klubbarrangörer, musikbokare och DJs på träbänkar och garvar åt sellouten en av landets största rappare gjort när han sponsrar ett stort mineralvattenmärke.

Jag kollar Andreas Tilliander, electronikamästaren som Andreas Kleerup så sent som i fredags utnämnde till sin idol i Tillianders hemstad Hässleholm.

Han spelar lagom introvert och skruvad electro för några hundra hipsters som sittande smådiggar bland de lummiga träden runt Gula Villan.

***

Inne i ett stort igloo-liknande tält spelar Los Angeles-bandet We Are The World något som påminner om punkig electroclash, klädda helt i svart och med tygkåpor knutna över huvudena.

***

Kanadensiska electroduon Crystal Castles är en av huvudakterna på Dans Dakar och nästan hela den kanske 4 000 personer stora publiken är på plats när Alice Glass primalskriker till Ethan Kaths gothsyntiga technokomp. Publikhavet hoppar vilt till hits som Baptism och Untrust Us.

Som allra bäst är dock Crystal Castles när de tonar ner punkskriken lite och i stället bekräftar sin vemodiga 80-talssyntiga sida. Som i den avslutande, fullständigt mästerliga Not In Love, där Alice Glass ersätter The Cure-sångaren Robert Smith med bravur.

***

Uppe på lilla scenen ska svenska Sail A Whale spela live.

De släpper på Tough Alliance skivbolag Sincerely Yours och vill göra sina konserter till helheltsupplevelser. Därför står de och spelar bakom en vit duk på vilken det projiceras filmklipp och mönster som ska förhöja konsertupplevelsen.

Men tre av de fem snören som ska hålla uppe tygduken är för dåligt knutna, duken rasar och det blir snudd på parodiskt att se hur bandet kämpar för att hålla duken uppe samtidigt som de dansar och spelar sin glimrande vackra Saint Etienne-möter-Tangerine Dream-influerade ambientpop.

***

Danska Trentemøller lyckas bättre med scenshowen när han går på nere på stora scenen döljd bakom en vägg av bambuliknande rep. Hans dystopiskt mörka electrorock gör sig som vanligt fantastiskt bra live.

Med ett ruskigt tajt ihopspelat band, kristallklart ljud och en snyggt sparsmakad estetik försätter han publiken i danstranstillstånd.

Det går att hitta influenser från såväl Nine Inch Nails som skogstechno och vi tänker att hans musik vara borde vara given för att ljudlägga någon av Tim Burtons animerade filmer.

Magiskt bra!

***

Efter Trentemøller lyckas jag missa såväl Diskjocke som Ladytrons DJ-set, men det är sånt som hör till festivaler också. Man måste få ta sig någon timmes avkoppling med vänner och bekanta i backstagebaren och diskutera huruvida technotalibanernas dissar av svennehousen på Stadion är rimlig eller bara löjlig (jag röstar för det senare, eftersom bra musik alltid är bra musik även om det är i "fel" kontext).

Om det var Stureplans-eliten som festade på Summerburst är det i stället folket som driver klubbar på ställen som Slakthuset, Strand och Debaser som trängs i VIP-inhängnaden på Dans Dakar, där de största "kändisarna" är folk som Frej Larsson från Maskinen och Slagsmålsklubben och Nordpolen-Pelle.

***

Jag ser Tiga, liksom Crystal Castles även han från Kanada, göra ett grymt tajt DJ-set med hård electrohouse som avslutning på en lång dag då Stockholm visade att man kan erbjuda ett dansmusikutbud i allra yppersta världsklass.

 

 

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Festival24 tackar för sommaren med våra bästa bilder

2 Sep 2013, 17:12

Bildspel: Håkanfeber på Popagandafestivalen

31 Aug 2013, 22:01
Håkan Hellström satte P för Popaganda med ett fenomenalt framträdande. Här är bilderna från hans show.

"Hört om de som tältat för att stå längst fram"

31 Aug 2013, 19:57
När Håkan Hellström blev klar för Popaganda exploderade biljettförsäljningen. Vi har mött några av de fans som väntat längst för att se honom ikväll.

Amanda Fondell: Om fejkidentiteter, nya låten och att bli knäsvag

31 Aug 2013, 17:46
Amanda Fondell har precis fyllt 19 år. Trots sin unga ålder har hon redan hunnit vinna Idol, ställt upp i Melodifestivalen och i dagarna släppt singeln som ska sätta prägel på kommande plattan. Vi tog oss ett snack med henne.

Plaskig inledning på regningt Popaganda

30 Aug 2013, 21:28
Inledningen på Popagada var blöt men stämningen desto behagligare med artister som Kate Nash, MS MR och Noah and the Whale.

Är detta världshistoriens största festival-fails?

30 Aug 2013, 17:51
Tänk dig att du ska publiksurfa från ett hustak men att ingen tar emot dig. Multiplicera sedan den siffran med fem. Så många av världshistoriens största festival-fails har vi listat - och såklart vad man kan lära sig av dem.