Bild från kampanjen.
1 av 3
Bild från kampanjen. - Foto: Lush
Och "olämpligt för familjemiljöer".
2 av 3
Och "olämpligt för familjemiljöer". - Foto: Lush
Men på andra håll hyllas kampanjen.
3 av 3
Men på andra håll hyllas kampanjen. - Foto: Lush

Kroppspositiv kampanj stoppades – anses vara porr

"Den visar nakna kvinnor som vidrör andra nakna kvinnor och det visas på en offentlig plats."


Lush Cosmetics senaste "Go Naked"-kampanj, som syftar till att främja en positiv kroppsuppfattning och att visa de alltför stora förpackningar som används för produkter inom skönhetsindustrin, har bedömts vara pornografisk.


Lush

Kampanjen rullade igång i Australien i ett skyltfönster i augusti i år, och fick många klagomål, bland annat över att den är "offensiv", "av pornografisk karaktär" och "olämpligt för familjemiljöer".

"Den var placerad på ett barns ögonhöjd i ett köpcentrum. Den visar nakna kvinnor som vidrör andra nakna kvinnor och det visas på en offentlig plats."

Advertising Standards Board biföll klagomålet och överväger kampanjens inverkan på människor och samhället.


Facebook

Men på sociala medier har Lush kampanj hyllats av tusentals kvinnor världen över.

Lush har nu svarat på klagomålen och sagt att kampanjen syftar till att lyfta fram de för stora förpackningar som tillverkar inom industrin samt att främja kvinnors kroppspositivitet.


Lush

– Bilden är inte menad till att uppröra, kvinnorna i bilden är medlemmar i LUSH-teamet och kände starkt för denna fråga och ville ställa upp, säger Lush till Buzzfeed.

– Bilden är dessutom helt oretuscherad eftersom vi anser att vi inte borde skämmas över våra kroppar i sitt naturliga tillstånd, och att varje enskild individ är vacker oavsett färg, form, storlek, eller livsval.

Efter mycket om och men bestämde sig butiken som fått mest klagomål i Australien för att ta bort annonsen tidigare, till mångas besvikelse.


/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!