Söndag 9 Maj
Stockholm

Hur mycket tjänar en influencer? Experten reder ut

Therese Lindgren tillsammans med Isabella Lowengrip
. Foto: TT/ Alexander Larsson Vier TT/ Lars Pehrson

Hur mycket tjänar en influencer? Det är ingen tvekan om att det går att göra sig rik på olika samarbeten. Nyheter24 har tagit reda på svaret!

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Hur mycket en influencer tjänar varierar om man är en micro- eller macro-influencer. Nyheter24 tog kontakt med influencer-experten Andreas Eliasson, VD för influencerplattformen Beatly, för att ta reda på hur det går till. 

Influencer marketing – därför funkar det

Influencer marketing grundar sig kort och gott på att vi människor oftare litar på rekommendationer snarare än en annons. Rekommendationerna får gärna komma i mänsklig form, det vill säga en influencer. Enligt “Svenskarna och internet”, en studie som görs årligen för att mäta våra internetvanor, är 55 procent av de som köper en influencerrekommenderat produkt kvinnor i åldersgruppen 15-25 år.

Andreas Eliasson Foto: Privat

Nano, macro eller micro influencers – vad är skillnaden? 

Innan vi djupdyker i hur mycket influencer tjänar behöver vi reda ut några begrepp.

En nano influencer: 1000-10 000 följare
En micro influencer: 10 000-100000 följare
En macro influencer: 100000-1 miljoner följare

Så mycket tjänar influencers i Sverige 

Att Kylie Jenner eller andra medlemmar av Kardashian-familjen får uppemot 1 miljon dollar för ett samarbete på Instagram låter ganska rimligt. Men jämfört med influencers i Sverige är sådana fall ytterst få. 

– I Sverige jobbar man mer med ambassadörskap och företag använder influencers under en längre period, säger Andreas Eliasson, VD för influencerplattformen Beatly till Nyheter24 och fortsätter: 

Zlatan kan exempelvis få 15-20 miljoner från sina samarbeten, men då ingår han i längre ambassadörskap. I det fallet ingår poster på Instagram men även större reklaminspelningar. 

Influencers som Isabella Löwengrip eller Therese Lindgren kan tjäna mellan 150-200 tusen kronor på en enskild post eller ett inlägg, en så kallad “oneoff”. Med andra ord väldigt stora belopp, enligt Eliasson.  

Så mycket tjänar en micro- och en macroinfluencer

För en microinfluencer som varken är etablerad eller har någon stor räckvidd kan priserna för samarbeten variera mycket.

– En influencer som har 5000 tusen följare kan få 1000 kr i ersättning och någon som har 20 000 följare kan få 10 000 kronor i ersättning. Det beror helt på vem det är, säger Eliasson. 

Som en microinfluencer krävs det flera olika typer av samarbeten, menar Andreas Eliasson och tillägger:

– För de allra flesta microinfluencers så krävs det ofta en kombination av många olika samarbeten för att kunna livnära sig och leva på yrket på heltid. Många gånger kombineras det med klassiska betalda samarbeten och till exempel affiliate samarbeten - detta för att få allt att gå runt. När man växer och blir en macroinfluencer krävs det ibland så lite som ett samarbete i månaden och då kan man i princip leva på det.

Tjäna pengar som influencer på sociala medier

Idag kan i princip vem som helst börja tjäna pengar genom att gå med i affiliatenätverk. Genom ett sådant nätverk kan man börja göra samarbeten och dela en länk för att driva trafik. Då tjänar man på antalet klick och prestation, menar Andreas Eliasson och avslutar:

– Definitionen av en influencer är någon som kan kapitalisera på sina följare och göra kommersiella samarbeten. Du kan i princip börja imorgon, säger Eliasson. 


Kommentera
Kopiera länk
Dela