Katrin Zytomierskas varumärke Clean Eating riskerar vite på miljonbelopp
Katrin Zytomierskas varumärke Clean Eating riskerar vite på miljonbelopp - Foto: Linus Sundahl-Djerf/SvD/TT & Henrik Montgomery/TT

KO anmäler Katrin Zytomierska – riskerar vite på miljonbelopp

Influensern och företagaren Katrin Zytomierska riskerar vite i miljonklassen då hennes företag Clean Eating marknadsförts på Instagram utan att inläggen reklammarkerats. Enligt hennes advokat ska det handla om ett tekniskt fel hos Instagram.


Influensern Katrin Zytomierskas varumärke Clean Eating har hamnat i blåsväder ännu en gång. I slutet av 2020 dömdes Katrin Zytomierskas varumärke för dold marknadsföring, vilket Konsumentverket nu anser att hon bör fällas för igen.

– Min klient har inte gjort något fel överhuvudtaget, KO:s ansökan är grundlös och ska ogillas, säger advokaten Mark Safayran till Aftonbladet. 

Två inlägg sägs sakna reklammarkering

Anledningen till att hon nu riskerar att dömas för dold marknadsföring och ett vite på över 1,2 miljoner kronor är enligt Aftonbladet då hon lagt upp reklam utan att markera det som just reklam. Det handlar om två Instagraminlägg från 2022.

– Influerares sociala medie-konton består av en blandning av personliga inlägg och reklam för olika produkter. Därför är det viktigt att de tar ansvar och tydligt visar följarna vad som är reklam, det vill säga något de får betalt för att säga eller visa, säger Pär Magnusson, processråd vid KO i ett pressmeddelande. 

Hänvisar till tekniskt fel

Katrin Zytomierskas advokat menar däremot på att hon har reklammarkerat inläggen och att det istället handlar om tekniska problem hos Instagram. 

– Vi vet inte anledningen till att reklammarkeringen vid tillfälle försvunnit och sedan kommit tillbaka. Den frågan bör rimligtvis ställas till behöriga på Instagram. Tekniskt strul hos Instagram förekommer alltjämt och det går inte att utesluta att markeringarna faller bort, säger han.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!