Skådespelaren Örjan Ramberg.
1 av 4
Skådespelaren Örjan Ramberg. - Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX
Skådespelaren Örjan Ramberg dricker en öl.
2 av 4
Skådespelaren Örjan Ramberg. - Foto: Lars Pehrson / SvD / SCANPIX
Örjan Ramberg till Nyheter24: "Jag är en hetsig natur".
3 av 4
Skådespelaren Örjan Ramberg på scen. - Foto: Jurek Holzer / SvD / SCANPIX
Örjan Ramberg på Dramaten.
4 av 4
Örjan Ramberg på Dramaten. - Foto: Dan Hansson/Svd/SCANPIX

Örjan Ramberg: "Jag är en hetsig natur"

Nyheter24:s Quetzala Blanco har mött skådespelaren Örjan Ramberg för ett samtal om den nya pjäsen och Dramaten som arbetsplats.


Örjan Ramberg

Namn: Ralf Örjan Valter Ramberg
Ålder: 63
Född:
Den 26 februari 1948 i Örgryte, Göteborg
Bor:
Djurgården i Stockholm
Aktuell:
I Lars Noréns pjäs Natten är dagens morDramaten som har premiär den 22 oktober 2011.

Örjan Ramberg har varit anställd på Dramaten sedan 1977. Han har medverkat i klassiska uppsättningar som Spöksonaten, Dödsdansen, Hamlet och Onkel Vanja.

Örjan Ramberg om Lars Norén: Det här (Natten är dagens mor, reds. anm) är en av de tio bästa pjäserna i Sverige. Den är så jäkla bra. Texten är så oerhört tät. Folk var oerhört tagna av premiären och alla pratade om Lars Noren. Familjer och parrelationer som hamnade med varandra och grälade och bytte partner, sen började han skriva på ett annat sätt. Andra intriger. Han började skriva om dårhus, sinnessjukhus, om människor som levde på gatan och pedofiler och riktigt tunga brottslingar, men jag har inte följt honom i det.

Dramatens krog Frippes ligger i vad som skulle kunna kallas för en Stockholmsk Bermudatriangel. Ett stenkast från både Dramaten, Teatergrillen och Pa&Co; – ställen som i decennier lockat ett klientel av skådisar, artister och annat löst folk som är hett villebråd för skvallerpressen. 

Frippes ser ut som vilken mysig liten kvarterskrog som helst. Det är det också – nu för tiden. En barnfamilj äter en, förmodar jag, sen lunch. Barpersonalen putsar glas, skramlar med bestick och rengör espressomaskiner.

Det är fredag eftermiddag, höstsolen slår in genom fönstrena och Örjan Ramberg är just färdig med den här veckans repetitioner av Lars Noréns pjäs "Natten är dagens mor", där Ramberg har rollen som den svårt alkoholiserade fadern Martin som driver sin familj till sammanbrott. 

Örjan Ramberg är klädd i limegrön skjorta och beige chinos. Över axlarna har han en rosa tröja och under armen ett stort skissblock där han ska rita upp pjäsens kostym för skräddarna. Han slår sig lojt ned i soffan mitt emot mig med en öl.

"Jag är en hetsig natur"

Hur är du att arbeta med?

– Frågar du vissa människor så kommer du nog få svaret att jag är jävligt jobbig. Och ja, vad har jag att säga om det? Ja, jag har nog varit jobbig och kanske är jag det fortfarande. Men jag har höga krav på mig själv och jag är en hetsig natur. Klart att det kan bli jobbigt då. Men ingen får tro att det här är någon slags dans på rosor att hålla på med teater. Framförallt om man spelar såna här Norén-dramer. Du ska riva upp ditt inre hela tiden. Du ska säga vidrigheter till andra människor. Det är inte så att den där av och på-knappen alltid fungerar, så det är mycket som spelar in ska jag säga som ett litet försvar.

Du pratar om den här av och på-knappen...

– När jag slutar arbeta här för dagen så släpper jag rollen, men det ligger ju där hela tiden. Men Martin är en vidrig typ för han går inte att lita på, men man kan inte se honom helt så heller för han är väldigt snäll och rar samtidigt. Det är det som är så spännande med en bra roll. Även Richard den tredje som hugger huvudet av den ena och den andra har ju sina positiva sidor. Och dom måste du vara beredd att försvara, för du kan bara ta av dig själv, förklarar Örjan Ramberg.

År 2008 spelade Örjan Ramberg och Börje Ahlstedt tillsammans i Hamlet på Dramaten. Stämningen var infekterad och en dispyt om repliker eskalerade till slut. 

Ahlstedt ska då ha riktat en bajonett ur rekvisitan mot Ramberg, och enligt Ahlstedt ska Ramberg då ha kontrat med att säga "Jag ska harpunera dig din jävel".

Känner du att du behöver lite konflikt i ensemblen nu för tiden?

– Jag trodde så när jag var yngre, men alla är så professionella så man behöver inte gå runt och trigga någon. Alla är koncentrerade och ger sitt allt på en sån här arbetsplats.

Så du har lugnat ner dig?

– Ja det har jag nog gjort. Jag har fått den här rollen. Det är en gåva. Det börjar ju där. Detta är jag jävligt glad för. Sen kommer det andra – hur jag kommer att lyckas med det. Det vore skamligt om jag gick runt och klagade på tillvaron. Det var detta jag sökte till scenskolan för. När man känner att det är ett kall – det låter ju så jävla pretentiöst så jag svimmar av – men ändå. Då håller man sig på mattan.

"Där slåss, bråkar och super dom"

Ja, Örjan Ramberg har fyllt 63 år och hans vilda festdagar är över. De kanariegula löpsedlarna som tidigare skanderade ut hans namn vare sig de gällde kvinnor eller bråk har lyst med sin frånvaro de senaste åren. 
Ramberg repeterar på teatern från morgon till kväll. 

Sedan promenerar han Strandvägen hemåt, äter en bit mat och läser om gamla klassiker. Mest de stora ryssarna och några fransmän. ("Om jag läser manuset när jag kommer hem kan det koka i huvudet, jag måste läsa nåt helt annat. Nåt som tar mig bort från teatern och pjäsen", säger han).

– Jag må bli förlåten om jag burit mig illa åt tidigare i livet, vilket jag har gjort helt klart, helt klart. Men folk är väldigt känsliga. När man håller på med det här är det lätt att trampa någon på foten, det är lätt att spela på. Det är lätt att folk tänker ”men gud är han arg på mig”, men de förstår inte att det är ens rollfigur. De kanske tar det personligt eller nåt sånt där. Ja, jag vet inte hur jag ska förklara och försvara det där. Men visst är det lugnare nu för tiden.

Tidigare var du ju teaterns bad boy...

– Ja, och jag saknar det inte för fem öre. Jag kanske har bidragit till det själv också, säger Örjan Ramberg. 

Det kanske är mer att det är väldigt dramatiskt när det handlat om dig på löpsedlarna. Stora ord och gester, som gör att det blir tacksamt. Det här bråket med Börje Ahlstedt till exempel – ”jag ska harpunera dig din jävel” och så där...

– Ja jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det där. Det har ju pratats väldigt mycket om att Dramaten skulle vara en fruktansvärd arbetsplats – "där slåss dom och där bråkar dom och där super dom", men jag har varit 34 år i det där huset och jag kan säga att så är det inte.

Han fortsätter:

– Hade du varit 34 år på SL eller Sveriges Radio eller på Expressen eller på NK så är det säkerligen lika mycket bråk där mellan de olika avdelningarna på olika sätt. Men det måste det ju vara. En konduktör som är otrevlig mot en annan konduktör på SL. Och kanske till och med ger honom en örfil. Men det blir inga löpsedlar om det.

Många skådespelare har ju väldigt stora egon...

– Ja, det är stora egon där inne. De är ju konstiga. Det är ju därför folk betalar pengar för att titta på dom också. Men visst, det krockar till ibland. Men så farligt som tidningarna gjort det de senaste åren är det inte. Sen om du tar Ahlstedt. Han vill ju sälja en bok så han spär väl på väldigt mycket där.

"Det är överlevnadsmål"

1983 så spelade du en av sönerna – Georg – i den här pjäsen. Nu återvänder du som fadern, Martin. Hur känns det?

– Jag känner mig i fin form. Det som en gång i tiden var, det är borta nu. Det är inte det att jag försökt sudda bort det själv utan det har bara försvunnit. Annars hade det varit för jävligt. Då hade jag försökt som en exorcismutdrivare att bli av med allt det där gamla. För jag har ingen användning utav det.

Vad kräver det här av dig?

– Det är ju mina erfarenheter, det jag har gått igenom i mitt liv, det är jag som är rollen, det är alltså jag som är Martin. Jag vet hur det har sett ut i alkoholisthem. Jag har ingen egen erfarenhet av det så från när jag växte upp. Men det inre – det är bara jag helt enkelt. Det är inget man förbereder sig på. Jag vet ju hur det går till att slå i mig alkohol och det kan jag ju använda mig utav. Jag läser texten och lär mig den djupare innebörden av den, vad det är för mål han har.

Och vad är det för mål?

– Det är överlevnadsmål – att få i sig sprit. Påbörja en period. Det är fullt upp med en sån sak för alkoholist. Han har svårt med ekonomin. Han har svårt att få det hela att gå ihop. Han måste övertala människor att låna honom pengar till amorteringar. På 50-talet när det var lite tuffare så tror jag de flesta hade det så här. Och då kommer vi in på en annan debatt, den här debatten som går i tidningarna nu om hur viktigt det är för kvinnor att skilja sig. Det kanske hade varit bättre om de hade skilt sig, om hon hade sagt ”Martin det här går inte”.

Men hon är väl medberoende också.

– Ja, de gjorde sig beroende av varandra. De ville icke lämna barnen därhän. Det är ju precis på upphällningen. Men jag tror att missbrukarbarn, missbrukarfamiljer, de som lever med en missbrukare – att de så fort som det går och är möjligt, bör hitta någon som hjälper dom ur det här helvetet för det är ett helvete att vara barn till missbrukare. Men man höll ihop på ett helt annat sätt då.

"Det är för svårt, för tungt"

Jag läste i en intervju med dig att du är trött på det här minimalistiska skådespeleriet. Står du fast vid det idag?

– Jag är ombytlig vad det gäller sånt där. Jag kan inte säga att jag står för allt jag har sagt. Från den ena dagen till den andra kan jag helt ändra ståndpunkt. Men oftast är det så här, det kommer en regissör som har gått DI och så går han ut till skådespelarna och säger ”få det här att bli trovärdigt” det vill säga – inga stora gester (skrattar), inget stort minspel, minimera spelet. Arbeta med ögonen. Inga grimaser och grejer och så vidare. Och alla spelar likadant.

Det har ju snackats om att Mikael Persbrandt ska tillbaka till Dramaten. Vad säger du om det?

– Jättebra, ja.

Skulle du göra något med honom?

– Ja, absolut. Det vore skitbra om han kom tillbaka, alla skulle bli jätteglada för det. Han drar ju folk och han var en populär medarbetare. Han håller ju på med sitt och det kommer han inte sluta med på ett bra tag. Det är ju en stor framgång och han tjänar väl enormt. Det är väl mest intressant att skriva ”åh han är välkommen tillbaka till Dramaten och han är förlåten” men det är inte realistiskt att tänka att han vill gå hit trots att han vet hur kul det är att spela teater. Han såg det som fadershuset. Men att gå från de där jättelönerna. Nä, det är inte realistiskt.

Du har mest hållit dig till teatern. Är du sugen på att göra film igen?

– När jag har det taskigt ställt så går jag runt och tänker jävlar om man inte kunde få en filmroll så man får lite stadga i kassan. Men jag föredrar teater och jag har så mycket att göra på teatern. Så jag kan bara tacka ja till små korta grejer här och där, för annars skulle inte jag orka, jag är för gammal för det nu.

Ja, nu är du 63 år ja. Går man i pension på Dramaten?

– Ja, vid 59 års ålder är det.

Hur känns det då?

– Det känns lite tungt och lite jobbigt. Jag har svårt att se mig själv som pensionär. Jag känner mig oftast ung. Ja, inte alla timmar på dygnet men jag tycker att jag är likadan som när jag är 38 år men så slår krämporna in och då känner jag ja, ja jag är äldre. Men de bästa rollerna kommer nu. För män är de definitivt skrivna för män mellan 55 och 70 år. Och du kan inte spela de stora dramerna som Shakespeare skrivit om du inte har en lång erfarenhet. Det är för svårt, det är för tungt, man måste skaffa sig en teknik för att göra det kväll efter kväll. Så därför sparar ju teatern på gamla gubbar. Och kärringar också för den delen.

Ja, nu är det inte långt kvar till premiären.

– Nej! Börja inte på sådär. Det är det värsta jag vet. Jag vill inte höra!

Förlåt. Men har du nått fram dit du ska vara...I din roll?

– Nej, nej. Det har jag inte gjort. Det är oerhört mycket som händer de sista veckorna. Allt lägger sig på plats då. Det bör lägga sig på plats då. Sen om kritikerna inte tycker att det är färdigt så, det får man skita i.

Läser du kritik?

– Nej, det har jag slutat med. Det är fruktansvärt jobbigt att gå in och ställa sig där varje kväll om du blivit nerskriven, inför 800 människor, och ha några rader i huvudet som en person har skrivit. Som kanske hade en dålig kväll eller kanske borde sett pjäsen två gånger. Det är kämpigt att gå med det där i sig. 

Ja, det var allt.

– Nu är det min tur att fråga dig. Vad har du för tatuering där? 

Där är sista raderna ur Hunter S Thompsons självmordsbrev, ja det han skrev till sin fru innan han sköt huvudet av sig.

– Jag föstår, och vad lyssnar du på för musik? 

Rolling Stones mest. Gammal gubbmusik typ.

– Åh, säger Örjan Ramberg, och så börjar han berätta om när han i slutet av 90-talet tillsammans med sin goda vän Totta Näslund träffade Rolling Stones på Grand Hotel. 

Keith Richards kom in i rummet, vi var i Ron Woods rum, och Keith hade någon machete nerstucken i byxorna. Och Ron satt och jammade där, och Keith var fruktansvärt otrevlig mot Ron. Riktigt elak.

Varför då?

– För att Ron Wood hade lagt gitarren på golvet. Det skulle man tydligen inte göra. Det var respektlöst, tyckte Keith.

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Därför ljög Kerstin om sin ålder i Hotell romantik: "Det var synd"

Ny musik: ordfattig, arg och självcentrerad

1 timme sedan
Dagens låttexter är mer repetitiva och innehåller färre ord än förr. Dessutom är innehållet argare, visar en genomgång av 40 års musik.

Sofia Geites pik till Steffo Törnquist – beteendet i Nyhetsmorgon: “Värdelös”

1 timme sedan
Sofia Geite och Steffo Törnquist sänder ofta TV4:s “Nyhetsmorgon” tillsammans. Men ibland går inte allt som planerat…

Skådespelaren Louis Gossett Jr är död

1 timme sedan
Den amerikanske skådespelaren Louis Gossett Jr är död.

Talkshow blir gisslandrama i Bergfeldts nya bok

idag 11:22
Författarduon Sofie Sarenbrant och Carina Bergfeldt släpper sin andra bok i serien om programledaren Frida von Engen. Efter att den första delen "Födelsedagen" rönt stora framgångar kommer nu den fristående thriller-uppföljaren "Långfredagen".

Felix Herngrens monsterlön – så mycket tjänar folkkära stjärnan

idag 11:04
Felix Herngrens framgångar inom film och tv avlöser varandra. Men hur mycket tjänar egentligen den folkkäre skådespelaren och regissören? Nyheter24 har kikat närmare på saken.